Thursday, November 13, 2008

Anak Makcik Leha Dijatuhi Hukuman Gantung

Mak aku cakap, jenuh juga Makcik Leha turun naik mahkamah untuk membuat rayuan. Jenuh juga turun naik pejabat 'orang-orang besar' untuk minta bantuan. Agar anak lelakinya itu dapat dibebaskan.

Pada suatu masa pernah Makcik Leha eksiden dengan bas gara-gara terburu-buru melintas jalan. Fikiran kacau mengenangkan anak hingga tak perasan ada bas ketika melintas jalan.

Kisahnya bermula di suatu majlis rewang kenduri kahwin. Di kampung aku tu dulu kalau kenduri kahwin mesti ada hiburan kugiran dan joget lambak. Ada seorang brother ni sedang berewang di belakang rumah pengantin. Tengah potong ayam katanya. Pada masa yang sama di halaman depan rumah geng kugiran tengah main. Anak-anak muda yang tak ke dapur layan joget lambak. Pada masa itulah datang suara-suara mencabar di belakang rumah tu.

Suara-suara mencabar dan menghasut itu datangnya daripada kawan-kawan brother tu juga. Dia orang 'cucuk' brother tu sebab tunang brother tu layan joget lambak dengan balak lain kat halaman depan.

"Kalau tunang akulah yang buat macam tu... lama dah...".

Terus menerus kawan-kawan brother ni 'masuk jarum'. Brother ni pun lama-lama naik panas terus meluru ke halaman. Liar mata mencari tunangnya dalam ramai-ramai orang dalam acara joget tu.

Dia nampak saja lelaki yang berdampingan dengan tunangnya tu, terus dia tikam lelaki tu dengan senjata di tangan.

Bapak brother tu sampai mati pun kes anak dia belum selesai lagi. Adik-beradik brother tu sampai ada yang dah berumahtangga kes dia belum selesai lagi. Merayu kepada Agong setiap kali hari keputeraan baginda, merayu kepada Sultan pun sama. Kalau aku tak salah sampai Agong bertukar 3 kali pun kes brother tu tak selesai.

Pada suatu hari yang cerah, brother tu bebas juga. Mak dia punyalah gembira tak terkata. Brother tu buka bisnes kecil-kecilan tak lama lepas tu kahwin. Masuk masyarakat balik.

Dengar khabar, kawan-kawan brother yang jadi batu api dulu sekarang ni hidup dia orang merempat. Bekas tunangnya tu mungkin dah nak menerima menantu!

Joget lambak, dah lama kena 'banned' kat kampung aku. Kugiran ada, tapi dah jarang-jarang. Aku kalau nak dengar S. Jibeng atau A. Ramlee atau Peracun Kalbu, buka ja di youtube.

Kalau nak cari prosedur hukuman gantung, google ja di internet. Meneliti kaedah hukuman mati pun seronok juga.

Minggu depan pula (bulan November dan Disember 2008) dah masuk musim cuti sekolah merangkap musim kawin-kawin. Selamat layan kugiran dan joget lambak bagi kawasan-kawasan yang tidak kena banned dan yang sewaktu dengannya. Ingat, jangan joget dengan tunang orang.

1 comment:

Anonymous said...

hi every person,

I identified dugongsenyum.blogspot.com after previous months and I'm very excited much to commence participating. I are basically lurking for the last month but figured I would be joining and sign up.

I am from Spain so please forgave my speaking english[url=http://faworlddiscovery.info/forum].[/url][url=http://haworlddiscovery.info/forum].[/url][url=http://blceleberitygossip.info/].[/url]