Thursday, November 06, 2008

Demam

Baru balik dari klinik 24 jam. Baby yang 2 tahun tu demam. Padahal petang tadi elok ja terkam aku balik kerja kat muka pintu. Lari sana, lari sini dengan abang dia. Abang dia tu petang tadi kami bawa klinik sebab nak minta nasihat doktor pasal vitamin dan ubat cacing, tak ada sakit apa cuma nampak kurus. Jadinya dalam beberapa jam, sudah dua kali pergi klinik.

Musim demam dah ka? Ada kaitan dengan monsun agaknya. Entah. Tapi tadi di klinik, walau pun nak melepas angka 1 pagi, masih ada orang yang datang klinik. Dengan 'muka demam'.

Tadi ada seorang aunty India tu dengan anak perempuan dia baru keluar dari bilik doktor, dipanggil nama terus ke kaunter ubat. Ada beberapa botol ubat dihulurkan di tingkap kecil kaunter, kena bayaran beberapa puluh ringgit. Menggagau... Botol-botol ditarik satu-persatu masuk semula kekaunter. Aunty tu tinggalkan anak perempuan dia. Aku rasa aunty tu pergi cari ATM. Mungkin ATM Bank Ra*yat yang berdekatan.

Tengah-tengah malam pula dua-dua orang budak ni badan panas, demam serentak. Jadinya doktor bagi ubat dalam botol yang agak besar, boleh kongsi dua orang. Selepas jam 12 malam, doktor ada caj lebih sikit. Tengok bil anak demam, bapaknya pula terasa nak demam. Tapi, tak ada nilainya duit kalau anak-anak dah jatuh sakit macam ni.

Keluar dari klinik aku ajak awek makan. Pagi-pagi macam ni kami pekena saja roti canai dan teh 'o'. Si kecil tu pula nak makan sama, layan sajalah. Lepas tu kami pun berangkat balik.

Kami ternampak aunty India tadi baru parkir kereta depan Ma*bank, mungkin di ATM Bank Ra*yat tadi tak boleh 'jolok'. Makanya jarak di antara dua bank berkenaan ialah beberapa blok kedai! Dalam hati aku berharap ATM yang itu tidak akan menghampakan aunty tersebut. Dan kasihan anak perempuan aunty tu nanti kena menunggu lama.

No comments: