Tuesday, November 25, 2008

Berkayuh ke Pulau Jauh di Musim Tengkujuh

"Apasal lu tak mau naik flight?, naik flight lagi baik maa.."

Apa mimpi bos aku ni? Tiba-tiba tanya soalan macam tu?

"Bila masa saya cakap tak suka?... saya lagi suka maa kalau ada peluang naik flight".

Cadangnya nak ambil pakej, penerbangan pergi balik dengan penginapan 3 hari 2 malam. Tapi bagi aku menginap mana-mana pun boleh, jadinya tempah tiket kapal terbang sahajalah.

Hari ini ulangtahun kelahiran baby girl aku Dina, yang ke-dua tahun. Sebelas haribulan sebelas yang lalu pula ulangtahun baby boy aku Tuahdanish, yang ke-tiga tahun. Dua orang anak lahir dalam bulan yang sama.

Aku ni gayat. Bimbang jugak nak naik kapal terbang ni. Berjaya Air menggunakan Focker kalau tak silap, gila kecik anak punya kapal terbang, aku nak yang besar taklah goyang sangat - mother focker misalnya.

Aku selalu terbayang kalau kapal terbang rosak lalu terhempas. Gamaknya macam filem Cast Away, terkandas di pulau dan hari-hari ratah kelapa.

Penerbangan aku dijadualkan pada hari Khamis, balik hari Sabtu.

Hari minggu ni cadangnya nak buat majlis hari jadi baby-baby aku tu, buat serentak untuk memudahkan urusan-urusan tertentu.

Pergi ke pulau atas urusan kerja, ada meeting. Banyak dokumen dan lukisan nak dibawa. Minta tolong budak pejabat ni buat fotokopi.

Macam dah nak cukup dah pengalaman aku pergi ke pulau. Pergi naik bas dah, 7 jam. Naik feri dah, 3 jam. Naik feri kecik pun dah, 3 kali tidur, 3 kali muntah, 3 jam baru sampai. Naik kereta lalu MRR2 - LPT - Gambang - Pekan... 5 jam. Berkereta dari Mersing - Muazzam Shah - Bahau - Senawang... 6 jam. Kalau naik bas tu boleh gak tidur-tidur, tapi naik kereta sendiri memandu, kalau tidur alamatnya jumpa malaikat Munkar dan Nakir.

Kali ni naik flight, 45 minit je, aku mesti nak ambil gambar sayap kapal terbang dari tingkap seat aku nanti.

Mesin fotokopi pula rosak tersekat-sekat. Panggil mekanik tu baiki, adalah part yang patah-patah kat dalam tu.

"Dah ok ke bang mesin tu?", aku tanya.

Abang tu jawab, "Ok dah... cubalah test try tengok".

Apa bahasalah abang ni cakap, lebih teruk daripada kapalterbang rosak terhempas gamaknya.

No comments: