Wednesday, November 19, 2008

Lelaki-lelaki Hensem Dari Kampung Sg. Sireh

Aku jumpa kawan lama aku melalui Facebook. Nama dia M bin M. Sebelum tu memang aku ada google nama dia, tak tau kenapa, saja-saja.

Kali terakhir aku bergambar dengan M ialah pada tahun 1985. Masa tu kami berumur 9 tahun dalam darjah 3.

Masa dulu kalau tak salah petang-petang kat TV ada siri alihbahasa Isaura. Lagu tema siri TV tu bertajuk ("Masih Belum Tamat") oleh Francisca Peter. Aku selalu minta M nyanyi lagu tu sebab dia hafal habis lagu tu, entah mengapa aku ni payah sikit bab-bab menghafal ni.

M ni budak pandai, selalu dapat nombor 1 dalam kelas. Aku pulak nombor 7 ka.. nombor 8 ka.. Adalah sesekali naik nombor 3.

Kami suka Jackie Chan. Lepas darjah 6, lepas dapat keputusan UPSR (kami 1st batch guna sistem UPSR ni kalau tak salah dulu nama lain), M dapat masuk asrama penuh yayasan Selangor. Masa cuti sekolah adalah berjumpa sekali dua.

Masa aku baru-baru kawin dulu aku bawak awek aku jalan-jalan ronda kampung aku. Suatu petang tu aku terserempak dengan M. Dia baru balik dari Britain, belajar kejuruteraan kat sana. Kalau tak salah gomen tanggung yurannya. Dia hitam dan kurus kering, dah pakai spek. Kami bertegur-sapa dan bersembang ala kadar.

Aku terasa rendah diri pula, maklumlah kawan tu dah grad dari oversea, sedangkan aku tengah berusaha gigih belajar PJJ. Tapi, aku dah kawin, dia belum.

Seingat aku, aku tak pernah pula bergaduh dengan M masa sekolah dulu. Tapi dia pernah buli adik aku, aku harap dia orang dah berbaik-baik.

Masa belajar (sekolah tingkatan 4) asyik teringat best nak kawin. Bila dah kawin barulah pulak teringat nak sambung belajar balik. Mana duit nak bayar yuran, mana duit nak bagi anak orang makan. Kadang-kadang tuhan tu datangkan rezeki dalam satu pakej, dapat bini dan tawaran ke universiti dalam satu masa. Dan dalam banyak keadaan tuhan tu datangkan dugaan dalam bentuk pakej juga...

Kalaulah kami nanti berpeluang face2face, mesti kami akan terkejut melihat perubahan kawan masing-masing. 100% berubah, dalam masa terdekat ni aku masih huduh berotodontik.

Di Facebook, M letak gambar lama dia. Dia juga letak gambar baru dia. Jauh beza lama dan baru, dulu misai melintang dengan badan kurus. Sekarang dah gemuk macam dugong. Aku dulu muda-muda pun bela misai jugak. Tapi sekarang aku dah tak bela misai, aku bela janggut. Tapi awek aku tak suka, jadinya aku maintain bulu idung je la.

Rezeki masing-masing. Dari kampung yang sama. Makan beras yang sama. Mandi air sungai yang sama. Belajar dari guru yang sama. Sama-sama anak Jawa. M belajar sampai UK, tapi aku masihlah dok ralit dalam Selangor lagi.

Tapi anak aku dah 3, M baru anak 2 orang.

Mungkin, aku bukan tersesat jalan. Cuma menemui jalan yang jauh lebih panjang untuk sampai destinasi jaya.

Shit! Jenuh korek youtube, masih tak jumpa lagu ("Masih Belum Tamat").

No comments: