Wednesday, January 07, 2009

Hensem Berkaca Mata

Bila menonton TV aku perasan perkataan-perkataan sarikata tu kabur. Bila baca buku atau majalah pun kadang-kadang tulisannya jadi kabur. Memandu waktu malam, bila bertembung kenderaan lain, silau lampu tu lain macam.

Sebagai solusi segera, aku tempah cermin mata. Tak banyak membantu pun cermin mata ni, lagi pening adalah. Hari tu terlanggar pintu tandas, terkangkang bingkai cermin mata tu nasib baik tak patah.

Padanlah cermin mata tak boleh membantu. Setelah diperiksa, berita baiknya ia bukan glaucoma, cuma aku ada parut pada kornea.

Kalau dulu aku kerap jumpa doktor sebab rawatan asthma. Kerana kerapnya kena asthma, sampai sekarang Doktor Ariffin tu dah macam kawan lama.

Lepas tu kerap jumpa doktor gigi dan ortodontis. Dalam tempoh satu setengah tahun ni dah berbelas-belas kali berulang ke klinik gigi untuk servis 'besi-besi dalam mulut' aku ni. Jangankan Doktor Marshitah, pembantu dia Cik Azie tu pun dah kerap berjenaka dengan aku.

Sekarang ni nak jumpa doktor mata pulak...

Bertambah ramai kawan aku yang diantaranya terdiri daripada kalangan engineer, guru, pensyarah, pereka kulit buku, polis dan kini doktor! Betapa elit! haha

No comments: