Thursday, January 15, 2009

Belajar IT Daripada Pencuri

Kawan aku ni pengajar subjek IT. Kau tanya saja dia pasal IT, komputer, perisian, networking, backup data ... Dah bidang kepakaran dia. Tarik kabel Cat 5e pun dia boleh buat.

Malam tadi kami sembang kedai mamak. Aku belanja dia, dia nak makan megi saja. Aku pula pesan nasi goreng kambing.

Sembang punya sembang, dia imbas kembali pasal kereta dia yang kena pecah cermin belakang. Kerana orang nak curi laptop, cermin kereta telah dipecah. Dalam laptop ada tesis.

Kawan aku ni backup tesis dia dalam portable harddisk. Satu lagi backup dia salin dalam thumbdrive.

Laptop, portable harddisk dan thumdrive dia simpan sekali dalam beg pakaian. Kerana pencuri boleh hidu dalam beg pakai ada laptop, beg pakaian telah mereka curi.

Laptop, harddisk, thumdrive boleh beli baru, tapi tesis yang telah dirangka hampir setahun. Kehilangan tesis tiada pengganti.

Pencuri tersebut telah memberikan kita semua suatu pengajaran...

Cerdik pandai jadi pakar IT pencuri tu kalau dia sempat baca tesis kawan aku yang ada dalam laptop, harddisk dan thumdrive tersebut.

No comments: