Sunday, June 01, 2008

The Most Valuable and Sentimental Things of Me - Basikal (Part 1)

Jalan raya kecil merentas sawah saujana mata memandang. Di ufuk timur mentari baru nak muncul. Kelihatan sekonyong-konyong budak-budak beruniform sekolah mengharung embun pagi. Sesekali disapa segar dingin bayu pagi itu.

Dulu aku berbasikal ke sekolah. Dari darjah satu membawa ke sekolah menengah sampailah ke tingkatan 6. Adik-beradik aku pun sama, setiap orang ada dibelikan sebuah basikal. Bapak aku belikan basikal 'tua' untuk aku. Dinamakan basikal tua walau pun masih baru kerana basikal ini ada 'palang'. Lama juga aku menyayangi basikal ini sampailah suatu masa aku mintak rock-mountain-bike.

Suatu masa, pedal basikal aku rosak. Komponen pedal ni terlerai satu demi satu (mungkin akibat penggunaan yang lasak, mana taknya setiap hari aku berkayuh 12km untuk ke sekolah, pergi balik dah 24 km).

Pedal basikal tu lama-kelamaan tinggal rod sahaja. Masih boleh kayuh. Tahu apa jadi pada suatu hari? Sedang aku leka mengayuh, aku ingin menambah kelajuan lalu aku 'berdiri' menolak pedal dengan tambahan berat padan.

Zaassss... kaki kanan aku tergelincir dari rod. Paakkkk... celah kelangkang terhentak pada palang. Aku terdongak kelangit serta-merta. Badan seakan kejang menahan sakit. Azab yang ditanggung tak dapat digambarkan dengan kata-kata, sengal yang deras menjalar kesegenap urat sampai ke kepala. Mungkinkah mahkotaku sudah musnah? Aarrghhh... hanya satu dengusan yang kedengaran.

Di ufuk timur mentari baru nak muncul. Kelihatan sekonyong-konyong budak-budak beruniform sekolah mengharung embun pagi. Sesekali disapa segar dingin bayu pagi itu.

No comments: