Saturday, June 21, 2008

Harga Pasaran

Bos aku nak hantar produk yang dah siap kepada pelanggan. Bos minta aku carikan lori.

Aku telefon syarikat lori yang pertama, mahal rasanya. Syarikat yang kedua, lagi mahal. Yang ketiga mahal juga. Aku runding-runding dan tawar menawar.

Apa yang menarik ialah, ada tauke yang menengking aku,"Minyak naik.. summAAAA!!! pun naik... Pak Lah mau bunuh kita, lu tak tau kaAAA!!! Dalam paper pun ada tulis maAAAA!!! Lu tarak baca kaAAA!!!?".

Hek elleh... aku nak tanya harga je, buta-buta kena maki Cina. Kalau aku tau dulu, jadi cikgu pun ok.

Tapi akhirnya dapat juga harga lori yang berpatutan, malah kalau dibandingkan ia murah separuh!

Benda ni bukan susah nak dicongak, ikut laluan mana, mileage berapa, berapa gaji pemandu, berapa tol,.. Bukan syarikat lori pun boleh anggarkan harga sesuatu perjalanan. Takkan naik lori kos dia macan naik kapal terbang? Saja nak untung, cari komisyen lebih...
Dari Subang Jaya ke Tanjong Gemok, kena uruskan lori. Dari Tanjong Gemok ke Kg. Tekek Pulau Tioman kena uruskan bot atau tongkang pula nanti. Kalau tak betul runding dan tawar-menawarnya, harganya potong kepala. Macam-macam alasan dia orang ni. Paling koman, "Ini harga market maaa.."

Kalau orang jual mahal kita cari yang murah.

Sepatutnya kalau kerajaan kita nak beli minyak, daripada luar negara misalnya, carilah dari negara yang boleh jual murah, runding-runding, asyik-asyik ikut,"Kita ikut harga market..."

No comments: