Monday, September 28, 2009

Mambang Di Awan (Bahagian 1)

Bapak dan mak mertua aku mintak tolong bawak dorang beraya ke KL. Nak pergi rumah saudara dan anak menantunya. Bapak yang memandu kereta dari kampung terasa penat katanya. Keretanya ditinggalkan di rumah aku dan semua sekeluarga naik keretaku yang boleh tahan itu.

Semasa dalam perjalanan pak mertua aku dikejutkan oleh suara orang bercakap, bukan kami yang bercakap atau pun radio. "Suara apa tu Ri?".

"Ooo... ini pak henpon saya ada gps dia bagi arahan kona kanan kona kiri."

"Apa bendanya ni? peta... pakai internet ni.", bapak membelek-belek henpon aku.

"Benda ni pak tak payah pakai internet, dia kesan kita dari satelit kat langit tu, lepas tu boleh bagitau macam mana nak pergi tempat yang kita nak bla... bla..."

Henpon aku masih mengeluarkan suara perempuan mat saleh mengarahkan "turn left".

"Ini suara mambang di awanlah ni." kata bapak.

No comments: