Thursday, September 10, 2009

Dah 10 Tahun Dah

Hari ini genaplah aku dan awek kawin 10 tahun.

Kami ni dulu bercinta selepas kahwin. Haram tak pernah pergi dating-dating baik masa sebelum bertunang atau selepas bertunang. Dia tinggal dengan abang dan kakak ipar dia masa tu. Abang dia imam kat surau. Bapak dia pulak imam 1 kat masjid kampung, ada senapang pulak tu katanya. Jangan cari pasal.

Masa masuk meminang jangankan kereta, motorsikal pun aku belum ada lagi. Gaji pun lebih sikit daripada yang dituntut bibik-bibik zaman sekarang. Rupa kurang harta pun tiadak. Dah jodoh kata orang, kakak sama kakak kawan baik dan kenen-kenen adik masing-masing, akhirnya naiklah pelamin.

Dulu aku minat tarikh 09.09.99 tapi arwah bapak cakap 10.09.99 lebih baik, ikut kalendar Jawa dan perkiraannyalah. Kebetulan 10 haribulan tu hari Jumaat, maka sesuai untuk hari akad nikah.

Maka setiap tahun kami sambutlah 10 Sept ni seaadanya. Tak semestinya beli kek, makan kat restoran boleh, makan-makan kat kedai yang tak famous pun ok. Tadi kami pergi makan kat restoran tom yam. Pesan siakap stim, kerabu johan (kerabu seafood), sup ayam, dan lain-lain. Kali ni banyak layan karenah tiga orang anak kecik tulah, satu-satu perangai masing-masing, sabar sajalah.

Bini aku masih kecik atau aku yang bertambah besar ni? Pikiran kusut mengenang perut. Nak ambik pil kurus nanti takut pulak perut kecik kot* pun kecik sama haha

Aku sebenarnya berat gak nak fantasikan dimana aku (dimana kami) pada 10 tahun akan datang? Kita tak mengubah dunia, dunia pulak ligat mengubah kita.

No comments: