Wednesday, October 29, 2008

Nama Glamour

Dulu nama bos aku Yap Chong Choi (bukan nama sebenar).

Senior Engineer bernama Yap Kwok Way, anak bos namanya Yap Cwin Kwan, site supervisor namanya Yap Kwan Hwing (masing-masing bukan nama sebenar).

Sekali pandang macam bisnes keluarga Yap! Kerap kali penyambut tamu yang angkat telefon akan tanya semula, "Encik nak cakap dengan Mr. Yap yang mana satu?! sini ada baaaanyak Yap encik...". Haha.

Jadinya dia orang ni letak nama Inggeris aka Kristian kat depan, sebab nama keluarga aka surname ni boleh mengelirukan.

Nama Inggeris yang jadi pilihan seperti Allan, Albert, Howard, Johnny... digandingkan dengan surname.

Suatu hari bos aku tanya nama kristian aku. Bodoh. Orang Melayu aka Islam mana ada tambahan nama kristian (pengecualian untuk sesetengah artis dan budak sekolah menengah yang baru naik dan birah).

Kata bos, "Boleh saya panggil you John? Lu mau itu nama?".

"John apa bos? John Travolta? haha!".

...

Untuk blog ni, mana pulak aku dapat nama dugong???...


Bacaan tambahan : Nama mainstream.

No comments: