Sunday, March 16, 2008

Saman

"Haiya! kena saman ka?!", sahabatku K mencapai kertas kecil yang terselit pada viper kereta Hondanya itu.

"Berapa puluh kali makan kedai mamak ni, tak pernah kena pun.", aku merungut tak puas hati.

Dipendekkan cerita, kami terus ke pejabat majlis perbandaran untuk menyelesaikan saman parkir tersebut.

"Kalau you tak bayar, nanti dia orang hantar surat pergi rumah, surat putih, lepas tu surat hijau, lepas tu merah, surat mahkamah."

"Boleh kawtim ka?", dia bertanya aku.

"Nanti sampai sana, you jumpa itu amoi Melayu kat kaunter, you cakap assalamualaikum... saya chinese muslim... lepas tu you kawtimlah!"

"Ha ha ha... nanti dia tanya saya punya IC apa macam?".

"Ha ha ha."

Dia dapat diskaun 50% serta-merta. Untuk makluman, amoi Melayu di kaunter tersebut cantik orangnya. Tak sia-sia kawan aku kena saman. Selesai membayar saman, aku minta kertas saman tu dan belek-belek.

"Ini kawasan, itu parti sudah menang, tak ada kasi mansuhkan saman ka, macam Penang?"

"Ha ha ha.", aku ketawa buat kesekian kalinya.

Di sebelah belakang saman ada beberapa maklumat tentang kesalahan dan saman.

Cuba kalian tengok senarai kesalahan tersebut, kesalahan apa yang paling mahal samannya? Apa interperetasi kalian?

No comments: