Saturday, March 10, 2007

Soal Siat KIRI

Pada hari Sabtu yang lepas (10 Mac 2007) bermula pukul 2.30 ptg - 4.30ptg. Telah berlangsung Wacana Soal Siat Kiri karya Tok Rimau dan Dean Sham. Di Rumah PENA.

Majlis dianjurkan boleh Sekretariat Penulis Blog (SPB), Unit Multimedia Pena. Dihoskan oleh Sinaganaga, manakala jamuan diatur oleh Nazmi @ Bukunota.

Antara Gengjurnal yang hadir Mat Jan, Kingbinjai, Vovin, Amir Mukhris, Cik Daun, Nida, Amys, Nesloice, Spyz, Opx04, Encik Zakir (S/U Agung PENA), dan ada yang aku miss ?

Tok Rimau (Penulis Skrip) dan Dean Sham (Pengarah Filem) berkongsi dengan kami semua tentang kemenangan dan anugerah yang mereka telah perolehi. Pengalaman-pengalaman disebalik tabir pembikinan filem pendek Kiri. Majlis dimeriahkan lagi dengan sesi soal-jawab. Tok Rimau juga memberikan motivasi serta galakan kepada kami agar menerbitkan filem pada masa depan.

Secara peribadi aku kenal Tok Rimau ni memang salah satu hobinya merakam dan membuat video pendek. Kalau GJ buat aktiviti dirakamnya event tersebut dan dijadikannya video pendek contohnya Gathering, Projek Basah di KLD, Sessi mengeteh dan video Cakarama. Jadi Tok R melangkah setapak lagi dengan menerbitkan video ke arena yang lebih serius.

Dalam sessi soal jawab ini aku sempat bertanya beberapa soalan juga. Aku sebenarnya buta filem jadinya aku soal apa yang aku rasa tak kena dengan filem pendek tersebut. Antara soalan aku ialah; *Awas Spoiler*

1) Beberapa babak filem ini dilatari dengan poko kelapa sawit, kenapa sejak Bidadari kecil sampai Bidadari besar jadi anak dara saiz dan tinggi kelapa sawit itu tetap sama dari dulu sampai sekarang?
2) Rehal PVC dan tong air (biru) PVC yang terdapat pada latar zaman kanak-kanak Bidadari macam tak logik sebab zaman tu dah ada kah benda produk PVC sebegini ?
3) Mungkin mak Bidadari (janda anak satu) akan mengecat tangga rumahnya dengan cat biru setiap kali Chap Goh Meh setiap tahun. Tu pasal warna tangga tu kelihatan tak luntur-luntur dari Bidadari kecil sampailah dah besar nak dipinang orang.

Macam aku tulis tadi, aku ni buta filem jadinya soalan-soalan aku pun hentam buta sajalah. Tapi aku respek habis sama Tok R & Dean Sham sebab dorang ni jawab dengan merendah diri. Dorang ni buat filem dengan bajet & equipment serta ilmu yang sangat terhad katanya. Sangat-sangat terhad, jadi terimalah seada-adanya hasil dorang ni. Apa pun filem ni dah menang anugerah, jadinya anugerah ni dah 'menutup' segala kelemahan yang ada. Cuma pada masa depan kelemahan-kelemahan yang ada boleh diperbaiki.

Sekali lagi tahniah kepada Tok R & Dean Sham serta krew atas hasil filem yang berjaya. Tahniah kepada SPB kerana berjaya menganjurkan event, suatu permulaan yang baik untuk SPB dan GJ.

No comments: