Thursday, March 01, 2007

Gunung-gunung Cantik di Hujung Laut.

Dulu semasa aku dalam tingkatan 5, ada seorang guru Lukisan yang baik hati. Kalau beliau mengajar kami senang hati dengan sahsiah dirinya. Sesekali beliau ada juga marahkan pelajar namun kemarahannya sederhana, ditegurnya kami elok-elok dan lemah lembut, sebab itu kami kata beliau baik hati.

Suatu masa kami diarahkannya melukis gubahan fikiran, lukis pemandangan. Tekunlah kami berimaginasi yang macam-macam. Berimaginasi pasal ombak, pasal pantai, pasir, matahari terbenam, sawah bendang, burung-burung dan lain-lain pasal hidup. Tekunlah kami melakar-lakar atas kertas lukisan bersaiz A3 tersebut. Cikgu Zaharah itulah namanya. Manakala cikgu melangkah perlahan-lahan dari satu meja pelajar ke satu meja yang lain. Menjenguk-jenguk kerja pelajar-pelajarnya.

Aku sedar cikgu dah ada di belakang aku. Telinga aku rasa tersentuh, pensel 2B yang tadi terselit di telinga cikgu ambil dan diletakkannya ke atas meja aku. Lepas tu dibetulkannya lipatan kolar baju aku.

Tap tap tap! Jari telunjuk Cikgu menujah-nujah lukisan aku. "Apa kamu lukis ni Basri, padam ni... lukis yang elok-elok ye". Telinga terasa panas dan aku tersipu-sipu jadinya.

Setiap kali cikgu suruh lukis gambar pemandangan, mesti nak lukis laut punya. Nak nak pulak di hujung laut mesti nak taruh gunung-ganang. Tak tahu kenapa.

Tapi itu dululah, sekarang ni dah lama tak melukis yang sebegitu. Tiap-tiap hari melukis tapi lukisan teknikal yang kaku, beku, keras, kejang tak bernyawa. Alahai...

No comments: