Saturday, October 14, 2006

Tersandar lemang

Kekenyangan. Rasa macam nak muntah balik apa yang aku dah makan.

Kisahnya malam tadi salah seorang supplier aku menjemput berbuka puasa di Kelab Golf Tropicana. Ramai betul orang memenuhi ruang restoran sampai melimpah-limpah keluar. Orang ramai, pasang badan pula tu. Awek-awek jangan cakap aaaa cantik-cantik dan wangi-wangi belaka. Aku tak dapat bawak awek aku sebab dia belum kebah kena chicken pox, kalau tak boleh juga sama-sama makan sedap.

Dia tempah tiga meja untuk dipenuhi oleh kakitangannya, sekutu-sekutu dan para pelanggannya termasuk aku. Aku semeja dengan pesaing-pesaing dalam industri yang aku ceburi iaitu Mechanical & Electrical Contractor. Gaya masing-masing sangatlah hebat sesuai dengan kemampuan mereka memiliki kereta Mercedes dan kapasiti masing-masing sebagai Pengarah, Pengurus atau Head of Department. Aku? Sebab syarikat aku ni aku seorang saja yang Islam, makanya aku seorang sahajalah dijemput ke majlis berbuka puasa ni. Dan aku bukanlah setaraf dengan orang-orang berpangkat besar ni. Tapi aku rasa perut aku besar ha ha ha

Kami berkenal-kenalan lepas tu bersembang lebih kurang, banyak menjurus kepada dunia bisnes yang agak tenat masa ini.

Mula-mula segan juga aku nak makan, maklumlah makan dengan orang yang tak kenal, nak jaga tertiblah konon. Tapi bila tengok dia orang ni lepas satu satu pinggan bertukar juadah aku pun ikut sekali.

Makanan jangan cakaplah, ada beratus-ratus juadah dan lauk-pauk untuk disantap.

Selepas pekena spageti, makan pula beberapa jenis kuih, nasi minyak, kambing, ayam sambal, sayur campur, satay, pepahat bakar, terubuk bakar, nugget, ais krim, buah-buahan, minum dua tiga gelas...

Akhirnya tersandar lemang. Sebelum balik aku bersalam-salaman dengan semua orang termasuk tauke yang belanja makan dan si penganjur, terima kasih banyak-banyak kata aku..

Masa dalam perjalanan balik ke rumah teringat pula pada awek dan anak-anak kat rumah. Makanya aku belikan ais krim seorang satu. Sampai di rumah masing-masing dah tidur.

Aku akhiri santapan aku malam tadi dengan segelas ENO. Ah! lega...

No comments: