Wednesday, August 23, 2006

Goblog : Dari Penjuru Mataku


"Self-publishing" berkembang biak pada zaman sekarang. Ada sebuah komputer, perisian khusus (seperti PageMaker contohnya, boleh juga adjust dalam MsWord dulu) dan pencetak. Sudah membolehkan hampir setiap orang menerbitkan buku sendiri berdasarkan cerita, pengalaman atau inspirasi masing-masing.

Menulis buku suatu seni ; menerbitkan buku pula suatu perniagaan. Namun setiap orang boleh bersetuju atau tidak dengan pernyataan tersebut.

Sebuah buku yang aku baru selesai baca iaitu Goblog. Buku ini adalah salah satu contoh buku yang diterbitkan secara "Self-publishing" (atau mereka cakap D.I.Y). Sekumpulan anak muda (yang sebahagiannya mengaku punk/hc) berkongsi menerbitkan buku yang dikatakan 'Koleksi Tulisan Blog' Orang Kecil. Bahan-bahan yang telah diterbitkan di blog (sama dengan weblog) kemudian diterbitkan semula dalam buku ini. Jadinya buku ini kita gelar ia blook.

Dalam Goblog ada 13 penulis, dengan sejumlah lebih kurang 106 entri-entri. 176 muka surat. Beberapa belas gambar grafik pula diselitkan sebagai penambah perisa.Entri-entri ini bermacam-macam gaya persembahannya yang mampu membuat kita berfikir sejenak atau ketawa atau sekurang-kurangnya berasa terdetik di hati, "Oh! sungguh mendalam pemerhatian penulis ini... saya kagum!"

Penulis yang menampil entri-entri Melayu secara keseluruhan atau sebahagian ialah Lokman, Izwan, Zaza, Jr, Aiya, Pipi, Dhani, Kumprinx, Zulfikar dan Zaxx.

Menulis dengan sebahagian besarnya bahasa Inggeris ialah Keju dan Atikah

Yang menulis dalam bentuk puisi pula (Inggeris) ialah Fahmi dan Atikah.

URL blog mereka boleh kalian dapat dari http://goblog2006.blogdrive.com/archive/3.html

Untuk memesan membeli naskah Goblog sila ke http://goblog2006.blogdrive.com/

Aku mendapat naskah percuma dari Dhani. Terima kasih Dhani :-)

Dalam banyak-banyak penulis tersebut, saya secara peribadi paling suka Kumprinx. Kalau dia bercerita, ceritanya detail. Kalau dia menulis dia selitkan lawak (secara sengaja atau tidak, saya suka lawak) contohnya seperti entri Berlawan Dengan Jabatan Pendaftaran. Mini siri pula ialah 14 Hari Mencari Hantu - ni kalau buat drama memang best, mau kalah hantu Korea. Ditambah pula sebuah entri ekslusif yang tak pernah dipublish kat blog (ini kalian kena beli buku ini dan baca sendirilah).

Antara entri-entri kegemaran aku pula ialah Gua Caya Sama Lu oleh Lokman, Kuala Lumpur Dan Saya, dan TV Tidak mengenal siapa oleh Pipi, sebab saya suka ialah kerana sentuhan tersendiri oleh penulis terbabit. Ceritanya 'simple' saja tapi saya suka.

Walaubagaimana pun, secara keseluruhan bagi yang lain-lain SAYA TERHIBUR MEMBACA semua tulisan dalam buku ini.

Jangan komen tatabahasa, jangan komen ayat tunggang-langgang, jangan komen pasal perkataan ditapis seperti F**k, C**t, sebab dorang dah declare awal-awal kat muka imprint dan muka belakang yang ada chop haram. Aku pun tidak faham mengapa buku sebaik ini dichop haram.Oh! aku lupa, dorang kan punk/hc :P

Bagaimana pun aku agak terkilan kerana buku ini tidak didaftarkan untuk ISBN - kerana ia akan membezakan diantara 'buku' dengan 'kertas-kertas yang dijilid'. Diharap pada masa depan para penulis (walau pun hanya DIY) peka dan akur tertib menerbit buku.

Akhirnya, saya ucapkan tahniah, syabas dan terima kasih kepada mereka yang telah menjayakan buku blook Goblog.

No comments: