Saturday, October 17, 2009

Ronggeng Kuantan

Pada 16hb Oktober 2009, aku sekeluarga bertolak dari rumah jam 5 pagi. Kami nak ke Kuantan.

Aku ada urusan kerja pada hari itu, keluarga aku tinggalkan di hotel. Orang hotel tengah hias lantai hotel, "Aok dah hilang satu huruf aok". Dah namanya satu-Malaysia, orang hindu raya kita pun mesti sibuk nak raya jugak.

Kasihan keluarga aku boring duduk je dalam hotel sejak pagi tadi. Tengahari tu aku balik hotel sekejap dan bawak keluarga makan tengahari di TAJ, lepas tu pergi kerja balik. Habis kerja petang tu aku sekeluarga ke Teluk Cempedak.

Orang tersangat ramai kerana ada event dan gerai-gerai. Kami sekadar bersiar-siar menghirup angin petang. (Ada perlawanan bola sepak pantai kategori gadis-gadis-betis-bunting-padi-peha-putih alahai.....) Melayan kerenah anak-anak yang bermain pasir dan berkejaran ke sana-sini. Sempat juga diganggu beruk Teluk Cempedak yang agak nakal itu. Dalam perjalanan balik kami singgah di Taman Gelora aka Tanjung Api dan pusing-pusing sekitar bandar Kuantan.

Selepas itu kami ke East Coast Mall saja nak cuci-cuci mata. Teringat anak lelaki aku yang tertinggal seluar di rumah, kami belikan dia sehelai jeans. Kalau tak nanti pelik pulak sebab pakai t-shirt belang-belang hijau, tapi pakai seluar (untuk baju melayu) yang warna oren.

Makan malam di luar hotel kami iaitu Hotel Continental. Betul-betul di depan hotel tu ada restoran Sara Thai Kitchen Wan Seafood dan Tom Yam.

Aku cakap kau dia punya nasik goreng seafood memang mabelessss

Kari hijau memang sedap kaw-kaw gila babi nak mampus.

Udang goreng tepung dia boleh buat jadi gila bayang sedap gila babi nak mati.

Lepas makan balik ke hotel buat projek kejap... eh silap balik ke hotel mandi-manda dan melayan anak-anak menonton TV. Pada masa yang sama aku telah SMS tuan Abdullah Jones sebab aku teringin sangat mampir galeri lukisannya. Tapi Kuantan hujan lebat malam tu, kami tunggulah hujan reda.

Bermula pertemuan di kedai mamak TAJ betul-betul di belakang hotel.

Aku jalan kaki je meredah gerimis malam nak jumpa kawan punya pasal.

Bersua dengan AJ dan Acai, berborak-borak tentang diri masing-masing.

Kemudian AJ bawa aku ke galeri lukisan Rajawali di Cenderawasih. Di sana aku berpeluang berkenalan dengan tuan Abu Yusof, pelukis juga.

Melepak di galeri tu sambil cuci mata, berborak-borak sampai pagi.

Tabik aku kepada hasil kerja dia orang ni, lagi satu gila babas punya tekun dan gigih bila buat kerja tak kira siang malam pagi petang hujan panas lapar kenyang.

Lepas tu AJ hantarkan aku pulang ke hotel, InsyaAllah hujung bulan ni kami akan ketemu di KL pula di acara Maskara.

Pada pagi Sabtu aku sekeluarga bersarapan di hotel sahaja memandangkan pakej yang dibooking ada sarapan pagi sekali. Sarapan pagi aku adalah sarapan seorang juara.

Selepas sarapan aku bawa keluarga aku ni bersiar-siar di tepi sungai Kuantan dan pusing-pusing lagi bandar ni.

Seterusnya aku memandu terus ke Tanjung Lumpur yang terkenal dengan port ikan bakar tapi aku belum sempat nak merasanya lagi. Dari Tanjung Lumpur kami ke Kuala Sungai Pahang di Pekan. Aku nak tunjuk rumah Najib kepada awek aku. Selain itu aku nak ke tapak projek sebab ada kerja sikit nak buat.

Dari Kuala Pahang kami terus jalan ke Gambang. Sampai Gambang kami berehat sebentar sambil membeli hadiah untuk pengantin kawan online Geng Mak Itam dulu namanya Ketam Merah. Dia dapat laki orang Bentong, anak orang berpangkat ada pingat AMN, PJK etc. Melihat peta kad undangan tempatnya di Temerloh, alah celah gigi je tempat ni (sebab aku ada GPS).

Sampai Temerloh kami singgah R&R dan aku belanja awek aku Patin Buah. "Ni kalau mertua lalu pun tak perasan ni", kata awek aku.

Bajet apa yang anda makan, makan apa yang ada bajet.

Gulai tempoyak patin buah kat sini memang tak mengecewakan.

Pedas dan lazat nak mati gila babi punya lazat.

Mampus ah dalam GPS aku tak ada Kampung Sanggang Seberang. Hampir satu jam gila babi sesat di antara Hospital Haji dengan JKR. Berapa kali ulang-alik berapa kali pusing, simpang tak jumpa-jumpa. Aku tak putus asa, kalau Ketam boleh sampai rumah aku takkan aku tak boleh sampai rumah dia (Ketam, Koyeng dan Banai pernah berkunjung ke rumah kami dulu masa mula-mula kenal di online chatting) Setelah buat call beberapa kali akhirnya ketemu juga.

Di rumah kenduri ni dihidangkan pula dengan masakan kampung yang salah satunya memang favourate aku iaitu gulai lemak umbut.

Pergghh..... sedap gila babi nak mampus ah. Bergambar dengan pengantin, memang pantang kamera kalau pengantin lebih hensem daripada aku dia akan habis bateri. Dan dan tu jugak habis bateri, hampeh punya kamera hargkhh petuih! Kamera henpon? Pun tak boleh harap, gambar gelap.

Meredah semula hutan belukar dan jumpa monyet-monyet di simpang jalan. Kami masuk semula ke lebuhraya menghala ke KL. Hujan selebat-selebatnya mengiringi kami sampai ke KL. Sebelum sampai ke rumah kami singgah di Paya Jaras untuk makan malam.

Sampai di rumah kepenatan sangat.

PS: Terima kasih kepada Attokz atas bantuan yang tak akan aku lupakan jasa baikmu itu.

PSS: Terima kasih Sinaganaga atas bantuan yang tak akan aku lupakan jasa baikmu itu.

PSSS: Terima kasih tuan Abullah Jones kerana sudi melayan tetamu tak diundang ini dan juga atas lukisan 'yang-harga-boleh-runding' itu. Terima kasih juga kepada Acai dan Abu Yusof kerana sudi meluangkan masa.

PSSSS: Terima kasih kepada keluarga Ketam kerana tolong pandu arah.