Tuesday, July 22, 2008

From Perak With Love

Ahad, dua puluh hari bulan. Hari terakhir percutian sebelum kembali ke kota. Cadangnya kami nak pergi ke Pulau Pangkor, tapi macam takde mende je kat sana. Jadinya kami sekadar ronda-ronda Lumut membeli ole-ole.

Rombongan bergambar berhampiran Lumut Waterfront.

Kawan kakak aku nak faraid durian, katanya. Apa lagi... kami pun berkonvoi empat kereta ke destinasi yang dimaksudkan. Tempat tu landmark dia ialah Kompleks Sejarah Pasir Salak. Aku follow saja kereta-kereta di depan sebab aku first time masuk area ni. Berapa kali aku mengikut kesesatan kereta di depan, betapa setiap kali kami kembali ke pangkal jalan... keranamu durian.


Sempat ambil gambar pintu gerbang kompleks.


Papan tanda depan rumah kawan kakak aku. Tertulis di situ "KG BIAK HILIR".

Aku lepak di pangkin tepi sungai. Di tepi sungai inilah katanya JWW Birch dibunuh oleh Si Putum pada 2 November 1875, katanya.


Durian-durian terhidang di halaman rumah.

Emak kawan kakak aku tengah menyediakan tempoyak. Kami dijamu makan tengahari nasi putih lauk ikan sungai gulai tempoyak, ulam kacang panjang, ulam petai cicah sambal tempoyak. Perghhh...


Lepas makan nasi terus bedal durian dan manggis. Manggis pulak fresh baru petik dari belakang rumah. Sangatlah berbeza lazat nikmatnya makan durian di dusun terbabit itu sendiri, berbanding dengan yang beli kat pasar malam dan makan kat rumah. Very hot! you know...

Makan tanpa segan-silu, padahal baru first time lah kenal tuan rumah haha

Awek aku cakap, "Kalaulah Lin kawin dengan orang Perak yang ada dusun durian kan best... ni kawin dengan orang Selangor... kelapa sawit jer ada."

"Ha ha ha...", aku ketawa. Memang ada benarnya kata-kata awek aku tu Haha.

Adik aku kepanasan makan banyak durian, sama dengan aku. Jadinya kami ke dapur tuan rumah dengan membawa kulit durian. Kami capai jag air mati dan tuang air ke dalam pangsa durian terbabit. Kami teguk airnya.

"Mana mazhab korang ikut minum dalam kulit durian?!", tegur tuan rumah iaitu kawan kakak aku tu.

"Petua sejuk badan kak...", jawab adik aku.

"Mana ada sejuknya kalau dah makan banyak macam tu... kalau nak sejuk pergi terjun sungai sana! dekat je tu haa...". Adeh...


Durian percuma sebagai buah tangan ikhlas daripada tuan rumah. Petua untuk menghilangkan bau durian di dalam kereta, ialah dengan mencurahkan tiga botol budu, maka bau durian akan hilang, insyaAllah.

No comments: