Wednesday, July 02, 2008

Asap

Pagi itu aku memandu kereta seperti biasa. Masuk selekoh ke kiri menuruni flyover. Tiba-tiba ternampak asap hitam berkepul-kepul naik ke udara.

Aku amat-amati punca asap berkenaan. Turun dari flyover tu masuk ke jalan utama. Aku nampak asap berkepul-kepul datangnya dari bahagian hadapan sebuah kereta. Kereta tu pula meluncur terus dengan kelajuan biasa. Pemandunya aku tak nampak. Kereta yang berasap-asap tu terus menghilang dari pandangan.

Aku meneruskan pemanduan. Aku memandang cermin dan berhati-hati menukar lorong sebab sebentar lagi aku nak buat pusingan 'U'. Rasanya aku nak bersarapan nasi lemak Gerai Kak Pah sebab lapar, tapi tak tau lagi, tengoklah nanti. Aku sarapan roti telur bawang sama teh tarik kat kedai mamak. Teh tarik terasa suam. Roti telur bawang panas berasap-asap. Asap hitam berkepul-kepul tu kembali dalam ingatan, dan aku pun berkata, "Mmm... dah lama tak tengok keretapi barang!".

No comments: