Monday, January 01, 2007

Wartawan dan kerani

Pada suatu hari seorang wartawan masuk ke sebuah jabatan untuk melakukan temuramah. Mula-mula dia berjumpa dengan seorang kerani, lalu dia bertanya, "Encik sekarang sedang buat apa ?".

Lalu dijawab oleh kerani tersebut, "Awak buta ke? tak nampak saya sedang menaip ni... banyak nak kena taip... dokumennya tebal-tebal... nak edit sana nak edit sini... susah betul!" Kerani tersebut terus merungut hingga wartawan berasa sebal.

Wartawan terserbut berlalu dari situ dan pergi ke department lain. Di sana wartawan tersebut menemuramah pula seorang lagi kerani, "Encik sekarang sedang buat apa?"

Kerani berkenaan berhenti menaip, bersenyum dan bersalaman dengan wartawan terbabit sambil berkenal-kenalan. "Saya sekarang sedang menolong ketua saya menyiapkan satu kertas kerja untuk projek penerbitan buku. Kertas kerja ini amat penting untuk rujukan masa kini dan akan datang. Boleh dikatakan ia adalah 'blue print' serta 'master piece'. Jadinya saya perlulah meneliti dari segala aspek serta membuat rujukan daripada fail-fail dan dokumen-dokumen sokongan yang lain agar kertas kerja ini nanti mantap."

Dua kerani, dua cara pemikiran yang berbeza. Kita kerani yang mana satu ? Apa resolusi tahun baru?

No comments: