Wednesday, January 17, 2007

Epal Panas

Aku masuk ke sebuah kedai makan pada suatu tengahari. Kedai tersebut ok sebab ada banyak pilihan makanan. Gulai kawah, ayam masak merah, ayam kari, ayam masak lemak, ayam goreng, tu baru lauk ayam. Ada aneka masakan ikan, sayur, ada juga ulam. Kalau nak laksa pun ada, mee goreng pun ada... pendeknya memang banyak pilihan.

Nasi putih sepinggan di tangan, aku tambah talapia sambal, tauhu, sedikit sayur serta kuah.

"Minum apa bang?" Perempuan. Pelayan.

"Bagi saya... ermm... apple juice." Perempuan. Pelayan tu terus menulis di atas secebis kertas lalu membawa dirinya sekali ke dapur.

Aku cari suatu sudut yang membolehkan aku menonton TV sambil makan.

Sedang aku asyik menyuap, seorang pelayan tiba-tiba mengejutkan aku;

"Bang, epal tadi tu nak panas ye?" Terus aku geleng kepala. Perkataan 'epal panas' tersebut telah membawa aku ke alam fantasi yang bukan-bukan. Perempuan. Epal. Panas.

Bayangkan... sebuah gelas sedang bersimpuh ayu di atas piring yang comel. Gelas dipenuhi jus epal yang hijau jernih yang dari permukaannya asap putih berkepul-kepul naik ke udara. Kau bongkokkan sedikit badan ke depan, tundukkan sedikit kepala.. Kemudian kau muncungkan bibir dengan stylo menghembus asap putih tersebut. Bawa bibir gelas ke bibir kau, cicip sedikit-sedikit serasa panasnya di bibir merebak ke lidah ke tekak dan menyerap ke seluruh sanubari. Perghhhh!!!

"Ais ye?" Dia tanya lagi. Aku angguk.

Wow! Lima puloh tahun dah Malaysia merdeka, Hot Apple Juice pun ada! Macam mana aku boleh tak perasan?


No comments: