Monday, January 08, 2007

Kembara Bersama Rafik

Aku dan E1 kembara ke Johor pada 30 Disember 2006 yang lepas. Kereta E1 yang mantap meluncur membelah angin dengan bergaya. Cuaca pula redup mejadikan perjalanan kami amat lancar dan selesa. Kami berhenti rehat dan makan tengahari di Ayer Keroh, makan tengahari untuk aku tapi sarapan untuk E1. Selesai solat kami teruskan perjalanan dengan perut penuh ayam KFC.

Sampai di Machap kami berhenti rehat lagi. Aku pergi beli jajan, manakala E1 'unloading KFC' haha

Kami tiba di Bukit Senang dan disambut mesra oleh angin petang.

Tok Rimau dan keluarga menghidangkan kami makan malam. E1 ada agenda sebelah malam, nak ke rumah bos lama katanya. Aku bermalam di rumah Tok Rimau. Selepas beberapa ketika Tok Rimau bawa aku ronda-ronda malam lalu ke Dangga Bay.



Dangga Bay tempat kaum adam dan hawa menikmati malam di tepi laut. Malam diterangi cahaya-cahaya ciptaan manusia cuma.


Dari kiri : Tok Rimau, Ayares, Aku dan Attochman. Pelancara zine Juring oleh Attoch. Terima kasih kepada kalian yang sudi mencemar duli. Usai meneguk sisa-sisa malam Aidil Adha, kami pun melangkah pulang.

Pagi raya. Selepas solat sunat di masjid depan SMK Senai. Selepas makan lontong. Selepas menonton drama Melayu. Selepas menonton video koleksi Tok Rimau (video Geng Jurnal). Selepas menonton Ultraman, Tok Rimau pandang aku, aku pandang dia, "Jom aku bawak kau ronda sekitar JB."


Jenuh melilau-lilau menyelusuri lorong dan jalan-jalan sekitar JB, lalu letih dan lapar datang menghulurkan salam. Kami sambut salam kelaparan itu dan meraikan kelaparan itu di Mc D. Tok Rimau berbudi lagi kepada perut aku yang akan dibawa mati. Aku call dan SMS E1 mengatur petemuan kami di Mc D, rasanya sampai di situ sahaja kembara Johor kami dan kami mohon permisi dari Tok Rimau.

Dari Johor ke Selangor aku dan E1 singgah di Ampangan, Seremban. Kami bersua muka dengan pemilik Ujana Ilmu. Ujana Ilmu ialah sebuah kedai buku online yang dimiliki oleh Nisah Haron dan suaminya En. Shukri. E1 tentunya amat teruja kerana dapat beli 7 atau 8 siri iaitu set lengkap buku karya Patria, terus dari tangan Nisah Haron.



Dalam pertemuan yang amat singkat, kami cuba gunakan masa yang ada dengan bermanfaat. Nisah Haron selaku penulis kata pengantar buku Masuk Barisan. Aku mesti dapatkan autugraf beliau. Tokoh sastera ini juga tidak lokek dengan keramahan, selain itu kami dapat buah tangan setiap seorang- Cinta Sangkuriang Rindu Oedipus. Selepas ini, naskah Masuk Barisan boleh dipesan melalui Ujana Ilmu juga.

Selebihnya perjalanan pulang aku dan E1 selepas itu sekadar diiringi gelap malam. Sesampai di Subang aku ajak E1 berehat sebentar di rumah aku. E1 buka bekalan dari Johor tadi, buah tangan dari bos katanya. Ketupat, lemang, rendah, kuah kacang... sederas angin kami seleasaikan. Aku ucapkan terima kasih kepada E1 yang sudi jadi pilot. Kami berasa puas kerana dapat buat beberapa kerja dalam satu perjalanan.

+++

Hari ini mungkin aku sudah lupa nama-nama lorong dan jalan yang dah dilalui. Tapi sampai mati aku akan ingat budi seorang rafik.

No comments: