Monday, December 07, 2009

Sehari Sebuah Buku


Sehari sebuah buku. Mungkin hobi ini akan aku pertimbangkan untuk digaris-garis dalam azam tahun baru nanti.

Buku yang baharu sahaja aku hadamkan sebentar tadi. Novel perang terbitan DBP. Platun Harimau dalam misi Hutang Darah Dibayar Darah. Karya Lt. Col. Mohd. Radzi Abd. Hamid.

Novel ini katanya kisah benar penulis yang pada masa aku menulis ini masih seorang perajurit dalam RAMD. Kisah berlatarbelakangkan zaman komunis mungkin sekitar penghujung 1980'an. Plot ceritanya amat menarik sehingga tidak sedar berada pada helaian terakhir novel. Rialiti dan sedikit fantasi dibancuh pekat dan likat dalam novel ini. Sepekat warna darah.

Aku teringat filem lama lakonan AR Badul cuma dalam filem tu salah seorang hero dia kudung kaki kena perangkap samar, yang dalam novel ni hero dia ehem ehem... hehe

Belilah buku novel ini. Bacalah buku novel ini. Kalau ada air mata kau jatuh pada mana-mana muka surat novel ini, tak apa itu namanya 'cool'.

Novel perang, kisah perang. Budak lelaki manalah yang tak suka kisah perang. Alahai...

Lagi istimewanya naskah ini ialah kerana ada autograf penulisnya sendiri. Penulisnya aku jumpa face2face semasa menghadiri Maskara 18 yang lalu. Tapi aku ni orangnya pemalu, jumpa terus terkedu. Ada tak ada itulah... sembang pasal cuaca hujan tak hujan, kerja mana...


No comments: