Tuesday, June 09, 2009

Meniaga Larut Malam

Suatu masa dahulu aku pernah berniaga jualan langsung. Itu kerja pilihan terakhir aku sebenarnya. Kerana sebagai Melayu tipikal kerja jualan langsung ni kerja hina. Kerja rendah martabat. Jual babi pun tak hina macam jualan langsung. Aku tak ada pilihan dah, harap-harap perniagaan ni boleh membantu aku pada masa tu.

Malam tu aku dah set janjitemu dengan kawan lama aku. Dalam kepala aku dah rancang dah nak cakap apa, nak perkenalkan produk apa, memang profesional habislah. Kawan aku tu pun jurutera syarikat kaw-kaw besar, gaji pun besar. Kalau dia boleh beli barang sekotak-dua, mesti lepas susu anak aku.

Dalam perjalanan ke rumah kawan aku tu tiba-tiba terdengar satu letupan kuat. Pada masa yang sama motorsikal aku hilang kawalan macam kuda gila. Nasib baik aku berjaya berhentikan motorsikal tu tak tergolek di jalanraya. Rupa-rupanya tayar motorsikal dah pecah berkecai, berkecai bersama rancangan aku. Aku seret motorsikal ke sebuah stesen minyak.

Aku telefon kawan aku menceritakan masalah aku. Asalnya tadi boleh bercerita di rumahnya, bila nampak aku dengan beg dan fail-fail, "Kita sembang kat stesen minyak ni pun boleh". katanya.

Aku pun berceritalah pasal produk kesihatan, bukak beg, bukak fail, bukak katalog...

Kawan aku pulak bukak beg dia, bukak fail, bukak katalog cerita pasal minyak terhebat. Minyak yang boleh bagi kereta lebih power. Dia ada baaaanyak produk dari pelbagai syarikat. Apa yang aku kagum, bagaimana sesetengah orang boleh menjualkan barang yang tidak diperlukan oleh sipembeli dan sipembeli boleh tertarik membeli barang yang dijual yang tidak diperlukannya. Kalau setakat minyak istimewa nak bagi enjin kereta lebih power dan laju, aku tak memerlukannya. Semasa aku berkereta dahulu kereta aku sudah pun terlebih laju, buktinya ada pada helaian-helaian saman yang aku terima.

Tiba-tiba aku rasa macam nak menangis. Bukan sebab barang tak laku saja, tapi selepas ini aku nak balik pakai apa?

Aku minta tolong adik aku. Tunggu punya tunggu adik aku datang dengan kawan dia dengan sebuah kereta. Adik aku bawakan spanar, pelayar, pam... kerana aku dan stanby tiub dalam bakul motorsikal (tapi tak standby spanar). Dengan bantuan cahaya lampu stesen minyak, aku tukar sendiri tiub yang dah jahanam tu. Berhempas pulas memutar skru, mengepam angin... tiub standby tu bocor pulak. Sudahnya motorsikal tu aku kuncikan di stesen minyak, esok sajalah aku ambil, dah jauh malam mekanik dah tutup.

Aku tumpang kereta kawan adik aku. Namanya Wan, aku panggi abang Wan. Terpegun dan terpana sejenak.. Ni silap mata ke apa ni? Orang berjalan pakai tangan. Kawan adik aku ni badan sekerat. Sekali pandang anggota badan dari dada ke bawah tak ada, macam terputus. Rupa-rupanya kawan adik aku ni insan istimewa, keretanya pun istemewa sebab pedal minyaknya ditekan menggunakan tangan. "Tempah dari singapore", katanya.

Serta-merta pesanan cikgu aku terlintas di fikiran, "Jangan menangis kalau tidak ada kasut, kerana ada orang yang lebih kasihan iaitu yang tidak berkaki".

Dekat-dekat dah nak sampai simpang ke rumah, aku pelawa adik aku dan kawannya tadi berhenti minum teh tarik di sebuah gerai. Sebagai tanda terima kasih yang teramat sangat. Teh tarik yang dipesan tiga gelas pun sampai, diletakkan di atas meja. Aku capai beg, buka katalog...

1 comment:

norhayati suaib said...

liku-liku kehidupan yang akan membuatkan kita bersyukur bertapa bertuahnya apa yang kita ada sekarang