Sunday, June 14, 2009

Bamaindll

Nampaknya dah masuk 12 tahun aku bergelumang dalam industri pembinaan. Daripada seorang budak pejabat, jadi kerani, sampailah dapat peluang menyelia projek 1-2 juta.

Salah seorang penyelia tapak di firma aku telah ditugaskan ke sebuah pulau. Oleh kerana site kami di Kuala Pahang sudah dikatakan 'terbakar', aku ditugaskan menggantikan tempatnya selama seminggu. Seminggulah aku 'berkampung' di Kuala Pahang. Tidur serumah dengan para pekerja yang dah aku anggap sebagai kawan-kawan itu.

Pekerja-pekerja di tapak nampaknya sudah cukup terlatih dan tahu apa nak buat. Seolah-olah penyelia projek tu dah remote control pekerja-pekerja ni dari jauh. Oleh kerana projek ini dikatakan hot spot PM Najib, jadinya jadual nak siap cepat. Kami bekerja daripada 8 pagi hingga 10 malam, tapi aku biasanya balik awal sebab tak tahan banyak nyamuk.

Aku kat sini ada tujuh orang. Aku Melayu. Seorang pekerja Indonesia dan lima orang pekerja Bangla. Kalau kami ni berbakat dalam bidang muzik misalnya (malangnya tidak, sebab kami lebih berbakat dalam hal-hal memecahkan dinding). Kalau kami ahli muzik misalnya aku nak namakan band ni Bamaindll.

Bamain tu gabungan Bangla-Malaysia-Indonesia. Perkataan dll tu makna dia 'dan lain-lain'.

No comments: