Thursday, March 19, 2009

Gigi Susu Aqilah

Bila habis cuti sekolah nanti, Aqilah akan melangkah masuk kelas dengan senyuman baru.

Anak aku, Aqilah enam tahun. Gigi bawahnya 'bertunas' dua batang. Gigi susu dah goyang. Dirahsiakannya.

Sekali pandang macam mulut predator sebab ada lebih gigi dua batang tu. Jadinya aku bawa ke klinik gigi untuk cabut gigi yang dah goyang tu.

Memandangkan ada dua gigi yang baru bertunas betul-betul di belakang gigi susu, maka dua batang gigi susu perlu dicabut. Doktor bagi krim dan dengan sedikit muslihat doktor berjaya suntik bius ke gusi Aqilah.

Masalahnya bila dah kebas budak ni tak nak bukak mulut. Jelas di wajahnya ada ketakutan. Doktor pujuk tak jadi, aku pujuk pun tak jadi. Masa terus berjalan. Nanti lama-lama bius hilang kena caj jugak.

Aku panggil awek masuk ke dalam. Awek aku cakap kalau dia pujuk lagilah tak jadi. Doktor pulak tanya macam mana encik?

Aku cakap,"Pembantu doktor pegang kepala, awek saya pegang tangan, saya pulak pegang kaki."

No comments: