Wednesday, February 04, 2009

Bibik

Kakak ipar aku ambil orang gaji. Bibik tersebut diberi tanggungjawab menyelesaikan kerja-kerja rumah daripada menjaga anak, siram pokok bunga, memasak dan mungkin perlu memastikan remote TV tidak hilang.

Asal ada barang pecah, "Potong gaji."

Suatu petang kakak ipar aku dan suaminya balik dari kerja. Elok semua nasi dan lauk-pauk terhidang sedap. Tetapi mengapa anak-anak terbiar di luar?

Sepucuk surat nota di bawah pinggan menjelaskan segala-galanya. Bibik lari membawa bersamanya beberapa barang kemas (dan hatinya yang telah luka ah...).

Abang ipar aku pula, bibiknya yang ke 29 (kalau aku tak salah kira) telah melarikan diri pada waktu pejabat. Tak serik-serik berbibik, dalam masa 13 tahun ni bermacam jenis dah dicubanya dari yang muda, yang tua, yang Islam dan yang kapir, semua lari.

Awek aku pernah juga minta aku sediakan bibik. Kan aku dah kena libas hangar hari tu sebab nak bibik ratu jamu, jadinya aku cari alasan lain.

"Anak-anak kita nakal dan buas... jangan kan bibik lari, ayah budak pun lari."

"Anak nakal ikut perangai siapa? ya tak?".

Ini lebih pedas daripada libas!

No comments: