Saturday, December 06, 2008

Hidup Suatu Perjudian

Kali pertama dalam hidup aku mendengar orang ditampar di tanah perkuburan.

Arwah sepupu aku meninggal kerana sakit buah pinggang. Dikebumikan di kampung halaman. Selepas jenazahnya siap dikambus tanah, barulah nampak suaminya muncul.

Seorang anak saudara yang badannya tegap menerpa ke arah pakciknya itu, lalu menampar muka pakciknya itu.

Menurut cerita sepupu aku ni dah lama menderita sebab suaminya kuat berjudi. Begitu baik keluarganya, begitu baik saudara-maranya, ada juga yang rosak. Macam setandan kelapa, kadang-kadang ada sebiji yang komeng.

Beberapa lama arwah di wad hospital, sekali tak pernah suaminya melawat. Nasib baik ada emaknya yang berjaga siang malam, emak mana tak sayang anak.

Benda ni dah lama, kami baru tahu. Padanlah setiap kali raya kecoh brother ni hilang, rupa-rupanya malam berjudi, siang tidur merata-rata.

Sepupu aku ni kiranya isteri yang kedua, yang pertama dulu diceraikan sebab lari. Jantan keji macam tu, isteri mana yang tak lari.

Berbalik kepada hal melempang tadi, kalau ikutkan hati panas memanglah puas, tetapi secara akhlaknya ia salah. Dan lagi, selepas ini mesti ada dendam susulan, itu yang susah.

Brother tu pula, susahlah nak berubah, dah tua dah, liat. Kalau sungai senang kita nak ubah daripada bengkok kepada lurus, manusia tak senang...

P/s: Salam takziah kepada bang Sinaganaga :-(

No comments: