Saturday, February 02, 2008

Siri Bercakap Dengan Ah Heng (Bah. 3)

Kawan-kawan aku terutama yang bangsa China, memang pandai makan. Semalam ada kawan bawak sebalang kerepek. Wah sedap kerepek ubi tu lain macam.

"Ada pakai minyak babi ka?, sedap bukan mainlah." Aku gatal mulut bertanya. Sekali buka balang krup krap krup krap krup krap makan tak ingat punya sedap.

Rupa-rupanya ini bukan kerepek biasa. Tetapi dari sejenis sengkuang yang kalau kita tengok banyak kat pasaraya sekarang ni rupa dia macam bawang busuk tu. Kau beli dalam RM2 sekilo, lepas tu kupas kulit dia, rendam dalam air garam sikit, sagat, goreng. (Baca: salah satu hobi aku ialah mencuba memasak).

Anak lelaki aku umur 2 tahun, "Uwek!" katanya meludahkan kerepek yang aku goreng. Cess budak ini. Kerepek orang kuning cantik, akunya coklat hangus haha

"Minyak mau panas, api mau perlahan." Kata Mr. Ah Heng.

Sengkuang tu di sebut sebagai 'nga ku'.

Gong Xi Fa Chai !

No comments: