Wednesday, December 12, 2007

Cerita Pampers Yang Kita Suka

Menonton TV sekeluarga. Masa iklan komersial, aku tekan punat alih siaran lain. Tiba-tiba anak aku marah sebab di nak channel yang itu jugak. Terjerit-jerit dia. Menangis-nangis suruh tekan balik ke channel asal.

"Uwaaa.... nak cerita pampers! Nak cerita pampers!!!" Anak aku. Perempuan 4 tahun.

Cerita pampers? Aku toleh awek aku, awek aku dah terkikih-kikih gelak.

Siri TV itu ialah bertema kisah remaja dan ditaja pula oleh syarikat tuala wanita. Bila ada iklan, terpampang tuala wanita di skrin TV. Anak aku umur 4 tahun ingat tuala tu pampers (lampin bayi).

Zaman dulu. Opera kita ditaja syarikat sabun (soap). Itulah pasal disebut orang 'soap opera'. Sekarang kita boleh gelar siri TV sedemikian sebagai 'pampers opera' ?

Di mana agaknya kesopanan dan kesusilaan rakyat Malaysia yang katanya taat Rukunegara, tetapi tuala wanita direntang-rentang di sini sana?

Kalau dulu tuala wanita ni kalau nak beli pun orang kedai balutkan dengan surat khabar lama belit dengan rubber band biar tak terdedah. Sekarang ni takde dah balut-balut, semua main dedah. Jangan kata tuala wanita, kondom pun ada di merata-rata!

Kita tunggu dan lihat, siri TV Malaysia yang mana akan ditaja pula oleh syarikat kondom nanti.

No comments: