Friday, June 08, 2007

Panggung lengang sebab ini hari kerja maa

"Kita tak pernah tengok wayang berdua kan, bang?"

"A'ah lah... takpe minggu depan abang ponteng sehari."


Semalamlah hari yang aku janjikan itu. Kami hantar anak-anak ke rumah pengasuh mereka. Awek aku ni tenaga pengajar sekolah. Sekarang sekolah cuti, jadinya dia kadang-kadang rasa boring asyiklah mengadap kerja rumah.

Aku ajak dia menonton wayang. Pagi kami menonton Spiderman 3. Petang kami menonton Pirates of the Caribbean: At World's End. Aku ajak dia menonton Shrek 3 pula, dia menolak dengan alasan sangat sangat penat.

Habis menonton kami berpendapat Spiderman lebih bagus daripada Pirate. Spiderman lebih banyak 'perisa', seperti unsur-unsur saspen, dramatik, kelakar, sentuhan hati - ya! part sentuhan hati dalam Spiderman 3 inilah yang paling aku suka. Sampai dah balik rumah pun masih terbayang-bayang citer Spiderman 3 nih! Gua recommended citer ni weh!

Citer Pirate pun besh gak, tapi sebab terlampau banyak twist dalam citer tu atau sebab 'kartun' dorang tak 'setajam' Spiderman makanya tak berapa kick.

Dulu masa muda-muda, menonton wayang bukanlah tersenarai dalam rutin aku. Sekali pun tak pernah menonton wayang (kecuali wayang pacak di padang sekolah masa budak-budak). Masa bertunang pulak, aku takut nak ajak tunang keluar berpacaran apatah lagi pergi menonton wayang. Hal ini kerana aku difahamkan bakal pak mertua ada selaras senapang patah! Kecut wa. Lagi pun memang aku tak berapa minat. Habis je STPM dulu, aku terus bekerja, mula-mula jadi cikgu lepas tu jadi kerani. Hujung tahun 1990an dulu VCD pirate pun berlambak-lambak. Beli VCD ni tonton wayang di rumah sambil bergolek makan kerupuk.

"Dah ada anak tiga barulah merasa menonton bersama, ya bang?"

"A'ah.." Jawab aku sambil menahan sejuk air-cond dalam panggung. Lain kali aku nak pakai baju tebal sikit.

No comments: