Saturday, September 16, 2006

Perjalanan 70KM Yang Terasa Sia-sia

Langit mendung masih tetap setia mengiringi perjalanan aku. Sekejap hujan gerimis, sekejap lagi hujan berhenti, berulang-ulang. Sudahnya malas nak buka rain coat lagi. Biarlah pengguna jalan raya yang lain menjeling aku yang lengkap ber-rain coat walaupun tak hujan.

Entah mengapa, lebuh raya yang aku lalui ini terasa asing pula. Jalannya luas, jauh dan terasa 'sepi'. Motorsikal kapcai yang aku tunggang semacam bergerak amat perlahan walau pun minyak sudah dipulas maksima.

Seterusnya aku mencari simpang keluar, jalan raya yang kecil untuk keluar dari kesesatan ini. Aku blur destinasi yang aku nak pergi, lalu aku berhenti di depan rumah kedai tak berpenghuni. Aku keluarkan telefon bimbit dan mendail nombor berkenaan. Disambut suara wanita manis di hujung talian.

"Encik... TNB Jalan Meru betul-betul terletak di Bandar Klang... encik."

Ooo... Jalan Meru rupanya, yang aku sesah Pekan Meru ni buat apa.

Debu-debu di jalanan menjadi teman setiaaaaaaa... - M. Nasir

No comments: