Thursday, June 15, 2006

Anak-anak piala dunia.


Anak-anak piala dunia, siang mengantuk malam berjaga :P

Tahun 1998 aku tinggal di rumah bujang dengan Abe (Kelantan), Amir (Kedah), Zai (Perak) dan Ayob (Perak). Piala dunia main malam-malam dan pagi-pagi. Tahun itu menyaksikan kehampaan aku bila Brazil dikalahkan Perancis. Tak berbaloi rasanya bersengkang mata. Rumah bujang tak ada TV, aku bertandang rumah kawan pagi-pagi, Abang Wahid (Terengganu).

Piala Dunia 2002 pula permainannya siang-siang. Brazil menang. Aku berbaloi rasanya MC itu hari.

Tahun ini 2006. Piala dunia main malam-malam atau awal pagi.

Sekarang aku bukan aku yang dulu. Kalau baring atas tilam akan ada dua baby bawah ketiak. Seorang 3 tahun, seorang lagi 6 bulan.

Walau pun aku tak nak bangun awal pagi untuk piala dunia, aku kena bangun juga awal pagi bila budak dua orang ni melalak.

Air mata tangis tak seberapa, tapi dia punya volume mengalahkan siren, berdesing telinga.

Terutama yang kecil ni, Waaa! Waaa! Waaa! (Mata pejam, suara gegak gempita sampai menggegarkan apartment 5 tingkat, suara boleh dengar sampai rumah jaga, dengan kaki menunjal-nunjal perut boroi aku).

Budak kecil ini tidur dalam berbagai posisi, melintang menyerong. Kedudukan juga berubah-ubah menjelang siang, ada ketikanya seakan-akan mengambil tendangan sudut.

5 skop susu campur 1 skop nestum beras biar kenyang. Untuk kakaknya pula 5 skop susu. Tapi kerja ni kami buat bergilir-gilir, malam ini aku, malam esok dia.

Tahun 1994. Sekolah menengah masa tu, aku belum minat bola. Kawan-kawan sibuk memperkatakan tentang penjaga gol "Kala Jengking" yang beraksi awal pagi itu. Aku cuma ternganga-nganga sebab aku tak menonton, aku tidur.


MARI BACA BAPAK-BAPAK PIALA DUNIA : -
Bluehikari
Tok Rimau

No comments: