Tuesday, November 17, 2009

Ironi

Dia kawan baik aku. Sarapan bersama. Makan tengahari bersama. Menghabiskan hujung minggu bersama. Malam-malam pergi kelab main pool.

Suatu hari bulan puasa dia nak beli kereta. Kereta raya katanya. Aku jadi penjamin pinjaman bank beli kereta.

Seminggu kemudian bos panggil aku masuk bilik. Aku disyaki bersubahat pecah amanah. Tercabut rasa jantung. Kote jadi kecut habis. Rupa-rupanya aku jamin kawan beli kereta, duit dia kebas dari syarikat buat beli kereta.

Tak lama dia dibuang kerja. Kesalahan memalsukan cek. Meniru empat orang punya tandatangan. Tandatangan pengarah-pengarah dan pengurus.

Datanglah khabar dari kawan-kawan lain, dari jiran-jiran lama dia, dari adik-beradik dia, dari kawan-kawan lama dia. Dia sebenarnya bekas banduan. Dulu curi motor. Dua orang anak dia tu anak luar nikah. Gigi palsu yang dia pakai tu sebab dulu kena hempuk buntingkan anak orang. Berapa ramai awek kelililing pinggang sampai sekarang.

Lama aku tak jumpa dia. Dengar khabar dah kawin. Bisnes dah kencang. Duit yang dia curi dah bayar balik, kawtim tanpa laporan polis dan tak bawak ke tengah.

Khabar terbaru dia telah diikat jamin oleh isterinya dimahkamah. Atas tuduhan menggunakan kekerasan untuk merogol. Sekarang dia lepas tapi tak bebas.

Minggu lepas jumpa dia. Anak dia satu sekolah dengan anak aku.

No comments: