Friday, July 06, 2007

Kita Suka Filem Hindustan

Aku sedang melayan Dekho Abto dari Jaanwar 1965 di Youtube. Kawan kat sebelah aku ni perasan muzik india yang berkumandang dari speaker komputer aku.

"Awak memang suka India aaa..." Dia berkata begitu mungkin sebab dari tadi aku dok layan lagu-lagu Hindi saja.

Memang aku menggemari filem dan lagu Hindi, kebanyakannya yang lama-lama. Dulu masa aku kecik zaman tu ada TV hitam putih, arwah bapak beli atau pinjam pasang kat rumah dengan bateri kereta. Kadang-kadang pada malam Sabtu aku adik-beradik bersama emak pergi rumah jiran tumpang menonton TV warna mereka.

Lagu-lagu dalam filem hindustan tu berkumandang sedap. Kesedapannya itu tak terlupakan. Terlekat dalam kepala. Babak-babak menarik terus terbayang-bayang di ruangan mata. Irama dan lagu seakan-akan bergema-gema di telinga.

Dulu susah nak repeat filem tak macam sekarang ada MP3 ada internet untuk download barang, pita video pun dah dikira ketinggalan zaman!

Kegigihan aku mencari lirik dan lirik-lirik yang telah dialihbahasa ke bahasa kita. Bermula dari Aa Gale Lag Ja, Bobby, Haathi Mere Shaati hingga Yaadon Kibarat, etc. Lagunya sedap, tapi apalah makna di sebalik lirik-lirik yang mendayu-dayu itu? Persoalan ini sentiasa berlegar-legar di kepala aku selama ini, puluhan tahun lamanya.
Walau pun ada internet, namun sumbernya masih terhad.
Menjawab soalan kawan aku tadi, "Ya, saya memang minat."
"Saya pun sudah ada sikit-sikit macam dia orang, tengok hidung saya mancung."
"Tapi saya ingat you tak ikut hidung, you ikut buntut."
Ha! Apasal?
"You buntut hitam maa..."
Chisss!

No comments: