Sunday, February 11, 2007

Sana Sini Riuh Rendah Yam Seng


Malam tadi majikan aku menganjurkan makan malam tahunan. Memandangkan Tahun Baru Cina akan menjelang tidak lama lagi, maka majikan menempah sekali set makanan untuk sambutan tersebut.

Antara yang mesti disajikan dan dipercayai dapat membawa tuah kepada masyarakat Cina ialah yee sang. Yee Sang bermaksud 'raw fish, hidangan mentah itu menggunakan ramuan aneka jenis sayur-sayuran segar yang dihiris halus seperti keropok, lobak putih, halia & ikan mentah (salmon), bawang putih dan herba lain yang digaul dengan minyak kelapa, sos buah plum serta kacang tanah kisar.

Menariknya 'yee sang' yang juga bermakna kemakmuran. Yee sang dikatakan dapat memberi kekayaan seperti yang diharapkan masyarakat Cina dengan mencampurkan semua bahan secara beramai-ramai. Campuran bahan-bahan tersebut akan digaul bersama-sama tanda simbolik perpaduan (Bak kata orang berat sama dipikul, Yee Sang sama digaul). Aku yang janggal memegang chopstik main hentam sajalah, main sodok saja haha. Lagi tinggi bahan tersebut diangkat dengan chopstick lagi ong!

Sedap ah ding dong ah yee sang.

Seronok pula dapat berkumpul bersama-sama rakan sepejabat di meja bulat bersama-sama bos-bos besar. Bukan selalu dapat kesempatan makan bersama beramai-ramai sambil berbual-bual santai luar topik pejabat. Bos aku pulak betul-betul duduk kat sebelah aku, dan tak sudah-sudah 'menuangkan' lauk pauk ke pinggan aku, segan aku jadinya. Mungkin kerana aku seorang sahaja staff Melayu di situ maka diberinya layanan istimewa kot. Awek aku juga ikut sama, tapi jelas dia amat kekok makan set menu Cina, "makan lauk-lauk dahulu, makan nasi last sekali." Tapi awek aku enjoy sebab hidangan sedap-sedap.

Antara makanan yang aku ingat selepas yee sang ialah ayam kampung stim, udang harimau goreng, cendawan bersos, ikan kukus, sayur campur, nasi goreng, dan buah-buahan pencuci mulut.

Kenyang.

No comments: