Monday, July 24, 2006

Hari yang tiada petanda

Gambar [Palam pencucuh / Spark plug]


Aku sedang menunggang motorsikal dari Sungai Buloh ke Sentul. Tiba-tiba enjin motor aku 'meletup' lalu perlahan-lahan berhenti.

Aku pun membongkok memeriksa enjin. Aku dapati plug sudah 'terpancut' keluar. Plug itu bergayut pada wayar, mujur tak tercicir. Aku sudah faham bebenang pada blok sudah rosak, jadinya plug tidak dapat diketatkan dengan sempurna. Aku bawa juga motor ini dan bila plug itu 'terpancut' lagi aku akan masukkan balik, beberapa kali. Aku perlu menyelesaikan perkara aku, kemudian barulah motor ini akanku bawa ke bengkel.

Pada petang itu aku bawa motor ini ke bengkel.

Ah Chong (bukan orang sebenar) cakap dia tak sempat nak buat. Dah petang. Hari Ahad nak tutup awal sikit.

"Lagi mau buat lubang... buat benang balik... mau tiga jam lebih... tak sempat." Jelas si Ah Chong.

Aku tanya, "Berapa ringgit?"

Dia jawab "Enam puluh ringgit lebih."

Lagi dia suruh aku bawa motor tu esok. Esok dia senang. Esok aku rasa aku tak senang. Tapi untuk menyedapkan hati Ah Chong aku janji akan bawa motor itu esok.

PRENG!

Janji aku itu janji Melayu akhirnya. Aku pergi kedai Ravi.

"A'ah lapan belas ringgit." Jawab Ravi.

RM18 saja untuk buat bebenang baru pada lubang plug. Dengan peralatan dan kemahiran yang dia ada, itulah harga terjimat yang aku hendak dengar.

Ravi ni pulak jenis yang suka melayan berborak. Kerja dia pula memang buat aku puas hati. Aku pun dah kerap ke sini. Berborak dengan pelanggannya yang lain, rata-rata memuji sahsiah si Ravi ini.

Dari pukul 5 sampai pukul 8 malamlah dia 'merawat' enjin aku tu.

Memandangkan banyak barang dalam blok tu yang hitam legam dan perlu dibersihkan. Valve pulak terbakar satu, kena ganti. Ganti sana sikit ganti sini sikit.

Akhirnya, kopak juga seratus lebih. Alahai.

No comments: