Saturday, October 04, 2008

Babi Anak-beranak


Pagi tadi sewaktu aku sekeluarga dan ipar-duai sibuk berkemas sebab ada yang dah nak balik KL. Di dapur riuh-rendah kerana ada tetamu yang tak diundang. Pada pagi hari raya yang keempat ini ada babi anak-beranak terjengah di dapur sebelah reban ayam.

Mula-mula muncul ibu babi, tak lama datang lagi anak dia dua tiga ekor. Bapak mertua aku punyalah sakit hati, terus bapak capai senapang dan peluru. Tiga empat das tembakan dilepaskan. Ibu babi kena di kaki lalu lari lintang pukang. Seekor anak babi menggelupur di bawah rumpun pisang lalu tergelongsor masuk longkang dapur.

Habis longkang dapur tersumbat. Siapa nak pungut bangkai anak babi dalam longkang berlumpur busuk itu?

Abang-abang ipar dan adik ipar sepakat setuju vote aku pungut anak babi tersebut. Alahai!

Aku mintak cangkul dan tembilang daripada bapak, aku tolong cangkul lubang dan tanam bangkai anak babi berkenaan. Sengal juga bahu aku menjinjit anak babi tu, ada dalam 20-30 kilogram.

Ada seorang ustaz tu cakap,"Kita tak boleh ambil hasil dari jualan babi... tapi kalau cina tu nak bagi duit ambil jelah anggap tu duit beli peluru". Haha...

No comments: