Wednesday, September 27, 2006

Tahi Kucing Di Muka Pintu

Bau sungguh tengik. Kembang tekak. Jenuh jugalah nak mengutip tahi yang berketul-ketul menggunakan surat khabar lama. Membersihkan lantai yang juga dibasahi kencing kucing. Lapik kaki pun terpalit sama, jadi kenalah cuci juga.

MIIEOOOOOOOOWWWWWWW!!!

Kucing menjerit terkejut lalu lari mencicit laju selepas badannya dilibas penyapu, bulan lepas.

Bila difikir-fikir balik bukan kucing yang salah, yang salah tuannya sebab tak kurung. Nak pergi 'sound' jiran sebelah pasal kebiadapan kucingnya, aku seganlah. Penyelesaianya, aku beli dan pasang jaring dawai pada pintu grill. Aman sudah daripada bau tahi dan kencing kucing.

Malangnya aman tak lama, bau tahi kucing semerbak juga. Kali ini aku jumpa tahi berlonggok di tepi longkang betul-betul di bawah jendela dapur. Bila masuk ke dapur untuk menggoreng sayur atau ikan misalnya, kita akan tercium bau tahi kucing. Arggghh geramnya!

Semalam, di sebalik cermin tingkap yang gelap aku mengintai lalu ternampaklah oleh aku aksi-aksi kucing belang montel yang melampau. Sah! kucing jiran lagi.

Kasar-kasar tak jalan, gunakan cara halus.

Pendekatan yang aku ingin ambil kini ialah menggunakan petua. Aku teringat petua yang diberikan oleh E1 (Hidzuan). Bersihkan lokasi kejadian, kemudian perahkan limau, dan tinggallkan sekali limau-limau tu kat situ. Aku lupa limau apa lantas aku SMS kepada E1.

"Wsalam. limau NIPIS tuan, kalau limau PURUT tu, org buat berubat he..he..he"

No comments: