Thursday, September 28, 2006

Suatu Kisah Di Bulan Puasa

Bas jenis ini digelar juga sebagai 'bas lompat' sebab destinasinya terhad, selepas sampai di suatu destinasi kau kena ambil (atau lompat ke) bas lain untuk ke destinasi seterusnya. Destinasi aku kampung halaman. Perhentian seterusnya Kuala Selangor.

Bas yang aku gunakan ini tiada air-cond maklumlah bas lama. Enjinnya menderu kasar jelas kedengaran. Dipenuhi ramai umat, lelaki, perempuan, tua, muda, remaja, kanak-kanak serta debu-debu di jalanan (menjadi teman setia.). Perjalanan ada lebih kurang lagi satu jam empat puluh lima minit. Lama juga tu. Aku ambil kesempatan untuk tidur sebentar.

Kemudian ke Tanjong Karang dengan teksi. Sesampai di pekan Tanjong Karang dah nak sampai waktu berbuka. Nak masuk Kampung Seri Gambut lagi kos teksi RM20. Biasanya ada perkhidmatan motorsikal caj RM5 tapi mereka semua dah balik makan berbuka. Sasau aku mencari cara untuk balik. Teksi mahal gila, perkhidmatan motorsikal tak ada.

Aku ke mini market membeli mini bar coklat. Melepas nak berbuka masakan emak. Masa tu aku belum ada henset, kalau ada senang sikit. Dalam sasau mencari pertolongan untuk balik kampung muncul seorang pakcik, iaitu ayah kawan aku. Dengan pertolongan pakcik inilah aku dapat sampai ke rumah kampung. Pakcik bagi caj percuma, ikhlas menolong katanya.

Di rumah kuceritakan kepada emak, bapak dan adik-adik pengalamanku menggunakan bas tadi. Puas juga mendengar leteran emak pasal kecuaian dan keutamaan keselamatan. Kesal juga kerana begitu ramai umat Islam di dalam bas, tak ada seorang pun sudi menyedarkan.

*

Aku tidur SEBENTAR saja, sedar-sedar dah sampai. Aku tengok sekeliling seorang umat pun dah tak ada. Aku jenguk ke depan, pemandu bas pun tak ada. Aku periksa beg, mujur ada di sisi.

Aku bingkas bangun meluru ke pintu bas. Pintu bas pula sudah berkunci. Aku ketuk-ketuk pintu bas, "Tolong! tolong!..."

No comments: