Friday, September 01, 2006

Dalam Kata Ada Dusta

Memenuhi jemputan majlis makan-makan oleh jiran sebelah.

Mula-mula aku ingat dia nak buat kenduri. Tapi bila aku masuk ke dalam rumah dia tak ada pula pak imam. Yang ada hanya beberapa orang tetamu, yang seorang tu segak juga. Di atas meja pula terhidang nasi lemak dengan kacang tanah goreng, ikan bilis, timun, telur rebus belah enam, sambal bilis, sambal tumis nyam nyam nyam... kiranya nasi lemak yang lengkap. Selain itu ada pula nasi impit dengan kuah lemak kuning (masak lodeh?), sambal kacang... kiranya lontong yang lengkap. Ada buah tembikai dipotong tiga segi, ada air ais...

Apa lagi, aku pulunlah. Sedap pulak, hidup selera aku.

Sambil makan itulah aku bersembang dengan tetamu-tetamu, bersembang-sembang dengan tuan rumah. Cerita pasal kerja, cerita pasal anak-anak, pasal keluarga... TV besar gedabak itu tak dipasang pula. Aku dah habis modal nak bercerita, jadinya aku pun teruskan makan sambil mata membelek-belek perhiasan dalam rumah jiran aku yang agak mewah itu. Air-cond bertambah sejuk. Uwah! kaya jiran aku ni ada laptop dua bijik.

Di suatu sudut di atas meja kaca berkaki besi yang cantik terdapat sebuah laptop bersanding dengan projector.

"Projector apa tu bang?"

Soalan maut yang aku bagi itulah yang membunuh mati selera makan malam aku selepas itu.

Babak-babak seterusnya menyaksikan aku panas dalam rumah ber-air-cond. Di dinding ruang tamu berturap kertas dinding berbunga yang cantik itu dipaparkan persembahan berbantukan projektor. Wayang gambar itu ini begitu begini... gambar orang possing dengan kereta cantik dan mahal-mahal. Tetamu yang paling segak tadi buat pembentangan dia.

Sebenarnya, aku sudah terdedah dengan jualan langsung sistem parti (makan-makan sambil buat demo) sejak 21 tahun yang lalu. Hal ini kerana kakak aku mula aktif pada masa itu dalam Amway, tapi panas tak sampai ke petang pun. Orang tu cakap Uptrend2u adalah berbeza dengan e-Trend, tapi aku peduli apa. Di Malaysia ni ada lebih 400 direct sale yang berlesen dan daripada jumlah itu ada lebih kurang 60 buah yang berdaftar dengan DSAM. Tak mungkin aku nak cuba kesemuanya, tak mungkin. Macam mana nak berjaya kalau kau menafikan fokus serta komitmen.

"Krim ni kalau sapu kat lelaki punya boleh bertambah panjang tau!" Terus aku rasa nak tergelak tapi aku tahan dan buat muka serius tapi sebenarnya aku dah berfantasi yang macam-macam dah hehe

"Bukan... bukan direct sale, tak payah modal, tak payah simpan stok, tak jual barang pun...cerita saja pada kawan-kawan"

Apa lancau kau cerita ni? Kalau bukan itu yang kau maksudkan apa perlunya aku mengadakan RM2,000.00 lebih untuk penyertaan? Ini aku cakap dalam hatilah, nak mampus cakap direct, hormatlah sikit ye tak?

Dah niat mereka, mereka pun cakap bukan nak jual apa-apa, jadinya aku pun balik tanpa membeli apa-apalah. Tiada jual, tiada beli, win-win situation di situ.

Yeay!

No comments: