Wednesday, June 14, 2006

Sehari selembar benang

Hari ini sambutan hari penulis blog 2006.

Aku mula menulis blog pada Mei 2003 kalau tak salah.

Aku penulis blog, jadi aku pun sambut juga perayaan ni. Walau pun mungkin yahudi yang asaskan sambutan ini. Mungkin.

Macam mana aku boleh jadi blogger pulak ye?

Mula-mula tersesat dari search engine. Kemudian terbaca, lepas tu baca-baca. Dah berani sikit turunkan komen. Lepas tu view source website (blog) tengok coding yang best. Lama-lama terikut-ikut dengan gaya penulisan orang. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Aku guna Geocities, Freewebs, Brinskter dan host percuma yang lain. Kemudian aku kawan dengan OP, dia guna Blogdrive aku pun ikut. Melihat kejayaan Naga Origami, aku mengikut langkah dia pula, guna blogspot. Fail-fail tertentu aku simpan dalam host berbayar seperti makitam2u dan kroni.biz

Kalau nak buat sesuatu sebaik-baiknya belajarlah. Dalam dunia blog aku berguru secara tak langsung (dan secara langsung) melalui Sera, Bluehikari, Tok Rimau, Mat Jan, Saharil, Nettbiru, Fajar, Elaira dan kemudian muncul begitu banyak nama dalam kepala aku.

Kemudian terserempak Gengjurnal. Aku mendaftar di sana dan tidak dijenguk pun selama 5-6 bulan. Selepas gath Geju yang ke-3 baru aku aktif sikit, sampai sekarang.

Semasa aku baru kenal dunia blog, sudah ada penulis yang terkehadapan sedikit yang buat e-book. E-book ini adalah asalnya entri-entri penulis yang di compile menjadi satu dokumen PDF. Yang pertama aku download hasil Tok Rimau, kemudian Mat Jan (Jongkang Jongket), Bluehikari, Cerbung dan Izalatif.

Aku download kemudian print, bawa balik, baca di rumah. Lagi pun pada masa itu di tempat aku belum pasang streamyx. E-book sebegini lebih menjimatkan bil berbanding berjam-jam mengadap internet. Dari e-book ini aku belajar macam-macam jurus mengendalikan blog.

Selepas berapa lama e-book yang aku ada sudah pun diterbitkan menjadi buku. Macam Mat Jan masih mengekalkan Jongkang Jongketnya, manakala Tok Rimau pula bergabung dengan Naga melahirkan AKB.

Inilah klimaksnya menjadi penulis blog, apa yang kita tulis akhirnya kita bukukan. Teringat aku kata Bukhari, "Kerajaan Malaysia berkempen menggalakkan membaca, tapi kita maju lagi selangkah dengan menulis pula."

Sehari selembar benang, lama-lama jadi kain.

No comments: