Friday, June 30, 2006

Orang yang solat itu

Selesai saja imam memberi salam kedua selesailah solat Jumaat hari itu.

Kelaziman aku daripada masa muda lagi. Tak akan berganjak selagi pak imam tak habis baca doa. Dan aku bersama-sama jemaah yang lain meng-aminkan sajalah.

Semasa berpusu-pusu dengan orang banyak ke muka pintu masjid itu. Untuk mengambil stokin dan kasut. Aku terdengar suara kuat seorang mengangkat takbir.

ALLAHU AKBAR!... ALLAHU AKBAR!... Laju benar dia sembahyang.

Solat sunat barangkali. Tapi mengapa kuat sangat. Melepasi orang-orang berpusu-pusu itu nampaklah oleh aku orang yang sembahyang sunat tadi. Kuat sekali bacaannya. Jadi tumpuan orang sekeliling, dengan pandangan sinis.

Dia pakai uniform coklat yang lusuh (Aku tak pasti uniform firma apa). Dia solat membelakangkan kiblat pula.

"Orang gila pun ingat nak mendirikan solat Jumaat." kata aku dalam hati.

No comments: