Tuesday, August 29, 2006

Tapi, Pulut Kuning Tu Macam Senget Lima Digri

Tiada pilihan lain sudah. Bila muncul saja iklan komersial, kami alihkan saluran TV ke siaran yang satu lagi. Silih berganti.

Menonton pasangan Melayu kahwin dengan tema Kristian, Nasrani, Yahudi dan Hindu. Memang tak sedar diri. Menunjuk-nunjuk dan berlebih-lebihan sama sekali. Radio cakap pagi tadi ada baling bunga lagi, tapi tak ada pula aku tonton di kaca TV. Pengantin perempuan baling jambangan bunga ke khalayak, memang macam pengantin kafirlah.

Rancangan satu lagi, aku cuma boleh kata "Kasihan Ina...". Berlagak benar saudara Mawi. Entah apalah yang Mawi rajukkan di dalam hati, sampai jadi begitu keras sekali. Tapi percayalah... kau akan menyesal Mawi. Aku bercakap berdasarkan pengalaman sendiri, well.. terpulanglah.

Aku akhiri entri aku hari ini dengan sebaris puisi berikut;

Sebodoh-bodoh manusia ialah yang mengiklankan nada dering rahsia yang tak dapat didengar oleh orang dewasa kerana kalau dah diiklankan sure-lah satu dunia tahu dan tak jadi rahsia lagilah.

No comments: