Friday, August 11, 2006

Angkat Tangan

Cikgu Suhaimi garang, kata kawan-kawan aku.

Mana-mana pelajar pun memang kecut aaa dengan cikgu ni. Jenis yang selamba. Melempang, memaki, picit telur. Kelas aku tingkatan 5 Sastera Hijau. Untuk Bahasa Melayu cikgu ni yang mengajar. Kelas aku penuh dengan otai (senior) yang kaw-kaw punya samseng. Tapi masa cikgu ni mengajar terus kelas jadi bilik mayat. Senyap. Tapi bila cikgu ni buat lawak, memang tak tahan. Macam nak pecah kelas tu bila kami gelak ramai-ramai.

Sebab cikgu ni suka buat lawak semasa mangajar. Sangat fatherly dan friendly. Garang-garang pun ramai murid sayang. Senang cakap, masa cikgu mengajar memang seronok dan terhibur, tapi kat luar kelas kalau langgar disiplin habislah kita.

Pada suatu hari semasa mengajar dalam kelas aku, cikgu tanya soalan, siapa boleh jawab angkat tangan. Tak ada pun yang nak menjawab, masing-masing menikus.

"Ok.." kata cikgu. "Kamu semua berdiri atas kerusi."

Mengeluh kami. Menyesal tak nak cuba menjawab tadi.

"Masa duduk badan kamu bengkok darah dari otak lambat turun ke kaki, kalau berdiri macam ni barulah aliran tu lurus."

"Sekarang siapa boleh jawab soalan saya angkat tangan, kalau betul boleh duduk."

Berdebar-debar rasa hati kami menanti soalan daripada cikgu. Bukan ghairah nak jawab soalan, tapi ghairah nak duduk balik. Pelajar ada 30 orang. Soalan daripada cikgu tak sampai pun 30 soalan. Jadi, sudah tentu ramai yang berdiri di atas kerusi sampai habis waktu. Naya betul cikgu ni.

Aku antara orang yang awal dapat jawab soalan dan disuruh duduk. Tak berapa lama cikgu tanya lagi soalan. Aku ghairah menjawabnya tanpa mengangkat tangan pun.

"Jawapan kamu betul." Kata cikgu.

"Sebab kamu dah duduk, kamu berdirilah balik."

Kawan-kawan satu kelas ketawa berdekah-dekah. Hampeh!

Lawatan ke blog cikgu best;
http://tokrimau.blogspot.com

No comments: