Monday, August 07, 2006

Buku dan zine yang kita suka


Aku ke Laman Seni pada hari Sabtu lepas iaitu 5 Ogos 2006.

Sindikit Sol-jah (kawan-kawan yang kita suka) berniaga jual produk kat sana.

Antara produk yang dijual Sabtu lalu:

i. buku Ayah Kita Bos (sinaganaga+tokrimau)
ii. buku Jongkang Jongket (MJ)
iii. novel Aliya Elyana (vovin)
iv. zine Apologi Buat Hideyoshi (sinaganaga)
v. zine SABOTAJ 2 (jigo+op+amir mukhriz+vovin)
vi. bukunota berkalendar 2006+07 Geng Jurnal
vii. keychain Geng Jurnal
viii. sticker kereta (warna maroon) Geng Jurnal

Aku beli zine Apologi Buat Hideyoshi dan Sabotaj 2. Kedua-dua zine ini memang best! Berbaloi beli. Kalau nak ulas dua-dua zine ini, ulasan akan lebih tebal daripada ketebalan zine itu sendiri :)

Atas sesuatu sebab lain, aku turut membeli buku bertajuk Orang Kuat oleh Alif Firdaus Azis terbitan PTS One Sdn Bhd.

Buku (komik) Orang Kuat ini pun sangatlah best! Kelakar gila, tak percaya boleh beli dan bacalah.

Yang menarik sekali ialah pasal penulis/pelukisnya iaitu Saudara Alif. Aku jumpa dia face to face kat gerai Sendikit Sol-jah masa dia lepak-lepak dengan Mat Jan. Sempoi je budaknya. Dia usung buku ni satu, bila aku tanya dia kata dialah penulisnya aku tertarik nak beli sebab murah saja, RM7.90.

Alif ni dulu lukis komik Orang Kuat ni, lepas tu fotostat 30 naskah jual kat Laman Seni lepas tu sold out. Tak lama lepas tu ada penerbit yang 'melamar' dia dan menerbitkan komik dia sebanyak berjuta-juta lemon. Tak sia-sialah minat, hobi dan usaha dia jadi penerbit indi dulu.

Aku harap suatu hari nanti akan ada penerbit (tauke-tauke buku) yang tertarik dengan hasil usaha dan produk Sindikit Sol-jah dan sudi menerbitkan tulisan kami ini berjuta-juta lemon dan pasaran yang luas lagi besar. Menerbitkan siri Jiwa Kacau misalnya.

Laporan Laman Seni ;
http://www.jurnal.biz/forum/viewtopic.php?t=4581

No comments: