Thursday, October 29, 2009

Sepandai-pandai tupai melompat

Bilik Suiz Utama, tanda amaran jelas kelihatan.

Tangannya ghairah nak mencapai earth busbar, tapi mungkin tak sengaja 'tercium' incoming supply 415 volt.

Memakai jaket sebuah organisasi (mungkin pernah buat latihan industri di sana). Di dalam beg kepunyaan mangsa kami menemui puluhan sijil kemahiran, mungkin baru balik dari temuduga kerja dan fedup tak dapat kerja, nak cari duit dia mencuri. Wallahua'lam...


Remaja umur 20'an ni mati tak berbaloi. Hanya kerana nak curi sebatang busbar yang harganya beberapa puluh ringgit tu ia rentung. Kejutan elektrik menyebabkan badan kita terhidrat, macam air kena sedut dari badan.
Kejadian ni berlaku dalam tahun 2006 yang lalu. Dapat satu panggil daripada bahagian maintenance pangsapuri yang mana kami adalah kontraktor elektriknya. Walaupun kejadian tak ada kena-mengena dengan kami, tapi mereka takut untuk on semula power supply.
Tak ada apa-apa kerosakan yang serius. Remaja tu mungkin dah mati semalaman. Group maintenance terkejut jumpa mayat dan off-kan power supply sebelum memanggil pihak berkuasa. Kalau tak ada orang masuk ke bilik tu sampai bila-bila pun takkan tahu ada orang mati, sebab insiden pada incoming dari TN* ni tak menyebabkan trip.

No comments: