Saturday, October 10, 2009

Salam Ziarah : Melaka (Bahagian 1)


Dalam setahun kebelakangan ini kerap sangat aku kerja out-station. Sekejap ke Pekan, Kuantan, sekejap ke Bahau, sekejap nanti terbang pula ke Pulau Tioman, lepas tu ke Alor Gajah pula. Semua atas urusan kerja syarikat, sama ada lawatan tapak, mesyuarat atau memenuhi janjitemu.Jadinya keluarga aku kerap kena tinggal, day trip, sehari dua, kadang-kadang sampai seminggu.


Suatu hari awek aku teringatkan Kak G di kem KLD, Jasin, Melaka. Entah apa mimpi dia aku tak tau. Jadi aku aturkan satu perjalanan dimana kami akan menziarahi keluarga kem KLD seterusnya nak pusing-pusing Melaka. Berhajat juga nak merasa cruise menghirup udara sepanjang Sungai Melaka.

Di kem KLD, kami dilayan mesra oleh Kak G dan suaminya Pak Let ssekeluarga (sorang aku panggil kak sebab nampak muda, sorang aku panggil 'pak' sebab nampak err.. er.. matang!) Dijamu dengan nasik beriyani dan lauk-pauk yang lazat. Tak lama kemudian sampai pula Attokz sekeluarga, bertambah meriahlah kami. Aku, Attokz dan kawan-kawan Geng Jurnal boleh tahan lasak dan nakal juga dulu masa buat Projek Basah di KLD, iaitu pada Julai 2005. Bila dikenang-kenangkan balik, macam budak-budak pun ada.

Berhempas pulas kami makan nasi beriyani dan lauk-pauk. Selepas itu kami berborak-borak sambil mengimbas kenangan beberapa tahun lalu kami berkubang di tasik Tebat bersebelan kem tersebut. Kami dibawa meronda-ronda kawasan sekitar yang diredupkan pepohon hijau. Angin sepoi-sepoi bahasa dari tasik menyapa kehadiran kami.

Banyak juga perubahan dan kemaskini yang berlaku di kem KLD ni. Pelantar tempat dimana aku pernah terjun tiruk dan berdugong-duging dengan kawan-kawan sudah tiada. Diruntuhkan demi keselamatan kata Kak G.

Perut kami tak sempat lapar, tekak kami tak sempat dahaga, mata kami tak sempat nak mengantuk dihidangkan makan-minum dan teh tarik.

Sebelum balik Kak G beri hadiah cenderamata yang aku tak sangka-sangka, terlalu gembira. Anak-anak kami diberinya ang pau, yang bila dibuka amaunnya sungguh lumayan yang biasanya dapat untuk keluarga terdekat sahaja. Lepas rindu pada KLD. Awek aku pun mungkin lepas rindu kepada Kak G.

Bilalah agaknya aku dapat peluang untuk melepas rindu pada air tasik? Nak saja aku terjun meniruk berhempas-pulas badan didalamnya.

Kami mengucapkan terima kasih kepada seluruh warga kem KLD semoga bisnes terus berkembang, badan terus sihat, keluarga sejahtera selamanya.

Yang pasti lambaian tanganmu, lambaian Kem Lambaian Danau bukanlah lambaian terakhir dariku. Aku pasti datang lagi! InsyaAllah.

No comments: