Wednesday, December 03, 2008

Tak Jauh

Pada suatu Hari Raya Adilfitri yang lalu, kami berkunjung ke rumah keluarga sepupu kami namanya Kak Intan. Dia ni kiranya sepupu kami yang rumahnya tak jauh dengan kawasan perumahan kami.

Emak aku ada empat adik beradik yang semuanya perempuan. Kami panggil mereka Mak Ngah, Mak Lang (arwah), Mak Uda manakala mak aku digelar Mak Utih. Kak Intan adalah anak Mak Uda, baik orangnya. Raya tahun sudah dimasakkannya kami mi goreng.

Sesampai di halaman rumah sewa tersebut, di dapati tiada orang. Mungkin pergi beraya, atau mungkin dah pindah. Nombor hensetnya pula kami tak ada.

Aku katakan kepada awek aku, "Raya Haji kan ada..."

Kami seterusnya beraya ke tempat lain dan balik ke rumah.

Raya Haji dah tak jauh. Minggu depan aku ambil cuti tambahan sempena Raya Haji, cadangnya nak balik kampung dan kalau ada peluang nak pergi jalan-jalan sekeluarga. Raya Haji biasanya bukan raya sangat pun (bagi orang lain mungkin berbeza), tak semeriah Raya Aidilfitri.

Selepas Isyak tadi adik aku telefon aku, "Kak Intan meninggal petang tadi... sakit buah pinggang".

Aku terasa tubuh aku macam berada di atas roller coaster yang sedang menjunam.

No comments: