Thursday, December 25, 2008

Jalan Berpimpin Tangan

Bersiar-siar dalam kompleks membeli-belah One Utama bersama-sama keluarga. Banyak juga hiasan pokok krismas di siar kaki dan di kiosk-kiosk.

Anak-anak aku keseronokan berkejaran ke sana ke mari di celah orang-orang ramai. Tadi dah cemas sekali, bila Tuahdanish yang 3 tahun tu main sembunyi-sembunyi. Budak-budak ni kalau tak dipimpin tangan entah ke mana-manalah nanti.

Mak aku jalannya perlahan sebab tak berapa sihat sehari dua ni, bawak dia jalan-jalan ambik angin. Adik aku sedang bercuti lagi, 'ketuk' dia belanja kami makan. Kami makan di Johnny's Restaurant, kailan dia sedap gila babi nak mampos.

Semasa nak menaiki eskelator, anak sulung aku si Aqilah kelihatan berlari meluru ke arah selonggok permainan, entah apa dibelek-beleknya. Aku panggil anak aku tu sebab kami nak naik eskelator.

Aku pun jerit, "Kakakkk..!"

Tapi budak tu buat-buat pekak, buat dekk je. Tiba-tiba ada seorang perempuan dah tarik tangan dia...

"KAKAKKKKKKKKKK.."

Terus terdengar suara awek aku dari belakang, "Apa abang terjerit-jerit ni? Yang abang pegang tu kan tangan kakak".

Oh ya! Aku tengok Aqilah, dia terpinga-pinga merenung ayahnya.

Mak aku cakap, "Oo alah... budak tu pakai baju sama macam anak kau."

"Abang nak ke mana pulak tu?, awek aku separuh menjerit.

"Kejap.. kejap... nak tengok robot Transformers".

No comments: